Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Den stora ljugardagen"

Publicerad: 24 Februari 2012, 15:51

Paul Frigyes.

Foto: Madeleine Carlsson.

Mediejournalisten Paul Frigyes ser rött kring hur tidningarna skruvar på sina formuleringar kring Orvesto- och TS-siffror för att få det att se bättre ut än vad det är: – Handlar det om Orvesto får man uppenbarligen ljuga hur mycket som helst, säger Paul Frigyes.


Ämnen i artikeln:

OrvestoPaul Frigyes

Han tar GT som skräckexempel. Expressen/GT/Kvällsposten backar med  6,3 procent, men GT:s chefredaktör Lars Näslund skriver så här om  siffrorna från Orvesto helår:
"För oss på GT är det viktigt att vi år efter år  senaste decenniet kunnat stärka vår marknadsandel bland kvällstidningar i  Västsverige, och den trenden fortsatte alltså även 2011."

Paul Frigyes skräder inte orden över GT:s formuleringar:
– När Orvesto-siffrorna kommer har blivit den stora ljugardagen, säger Paul Frigyes.

Han  tycker också att det är högst komiskt att GT skriver: "250 000 tack  till er läsare – ökningen 12 procent" Och det blir än mer ett löjets  skimmer över det hela då Lars Näslund skriver följande:

"För oss  på GT är det viktigt att vi år efter år senaste decenniet kunnat stärka  vår marknadsandel bland kvällstidningarna i Västsverige, och den trenden  fortsatte alltså även 2011."
– Det krävs verkligen att man är språkligt och filosofiskt begåvad för att få ihop det här. Man häpnar, säger Paul Frigyes.

Enligt  honom började trenden med tidningarnas språkakrobatik kring  Orvesto-siffrorna redan på 1980-talet med Torbjörn Larsson på  Aftonbladet.

Tidningen skrev om sina upplageframgångar och sedan spred  sig detta så att även andra gjorde det, resonerar Paul Frigyes.

Det  finns ju det här uttrycket lögn, förbannad lögn och statistik. Här är  det nästan det omvända som gäller kring statistiken så att säga?
–  Här skulle man nog kanske snarare kunna kalla det avancerad  språkakrobatik som mer går ut på att man faller långsammare till marken  än sina konkurrenter, säger Paul Frigyes.

Han tycker att tidningar som GT och andra måste skärpa sig och sluta ljuga med siffrorna:
–  Det är väl bättre att man skriver som det är och förklarar att man i  allt högre utsträckning tjänar pengar på andra sätt än just tidningarna,  säger Paul Frigyes.

Lars Näslund tycker att den kritik som Paul Frigyes framför figurerat i minst ett decennium.

Han menar också att läsarna vet att tidningar eller andra medier framställer sina siffror utifrån sin egen situation:
–  Alla som har läst mina texter, inklusive dagens text, vet att jag är  väldigt ärlig med att poängtera olika riktningar och trender. Jag hymlar  inte om det tuffa marknadsläget och att vi tappar läsare, säger Lars  Näslund.

Han tycker heller inte att den kritik som Paul Frigyes framför är något att ställas till svars för:
–  Det är kul att GT år efter år tar marknadsandelar och stärker sin  ställning som marknadsledande inom kvällstidningssegmentet i  Västsverige, säger Lars Näslund.

Han framhåller också att  Orvesto-siffrorna alltid har viss felmarginal., vilket han anser att han  också brukar poängtera i sina texter:
– Jag vet inte riktigt vad  Paul Frigyes vill säga eller åstadkomma med den här kritiken, men vi  skriver precis som det där och vi skäms inte för att tala om att vi har  en bättre utveckling än våra konkurrenter. Det är också roligt att  konstatera att Paul Frigyes läser GT, säger Lars Näslund.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

OrvestoPaul Frigyes

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.