Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Designen känns som en skattkarta"

Publicerad: 9 februari 2011, 14:16

Idag släpps första numret av Äventyr sedan magasinets omgörning. Bakom den nya designen står den prisbelönte tidningsdesignern Pompe Hedengren. – Designen känns lite som en skattkarta, berättar han för Resume.se.


Nya layouten till vänster och den gamla till höger.

Resemagasinet Äventyr behövde en ansiktslyftning. Chefredaktören Michael Tjelder kontaktade prisbelönta designern  Pompe Hedengren för att skapa magasinets nya profil.

– Michael kontaktade mig och var intresserad av en redesign. Jag gillar tidningen och tycker att den är väldigt speciell eftersom den handlar om både äventyr och barn, säger Pompe Hedengren.

Det finns en viss paradox i att behandla båda de här ganska skilda ämnena förklarar han och menar att det lätt blir att det handlar om solresor och att ligga på en strand.

– På så sätt tycker jag tidningen gör ett statement, att man ska ut och göra grejer och göra dem tillsammans med sina ungar. På så sätt blir det väldigt oväntade och ovanliga artiklar.

Han tycker också att att just Äventyr har det relativt högt i tak och att man därför kan genomföra spännande, roliga artikelidéer.

Pompe Hedengren satte igång att arbeta och skissa på en redesign till tidningen som han sedan visade för chefredaktören.

– Han tyckte den var snygg men att det ändå saknades något, berättar han.

De två började rota i det bibliotek av gamla äventyrsböcker som Michael Tjelder hade på sitt kontor.

– Det var mycket med gamla äventyrare och Nordpolen-resenärer. Man fick en känsla där som var kul att bygga vidare på, säger Pompe Hedengren.

Han förklarar att de ville att delar av designen skulle påminna om en gammal skattkarta på pergamentpapper.

– Det är ju en äventyrsfeeling som ligger på omslaget och som sedan återkommer genom tidningen. Tidningen är ju också en massa tips på saker man kan göra tillsammans med sina barn och då passar en skattkarta bra.

Typsnittet man valt att använda till tidningen är Eames Century Modern, ett nytt typsnitt som även det ska återknyta till äventyrskänslan.

– För övrigt har vi, rent formmässigt, arbetat i en mer amerikansk tradition med centrerat uppställda sidor vilket är ganska ovanligt i en svensk, eller ja till och med europeisk tradition. Det är också otroligt mycket detaljer, förklarar Pompe Hedengren.

Förutom att ge magasinet en ny design har man även slipat på dess innehåll. Bland annat har man försökt förbättra dynamikenmellan plocksidorna och de längre reportagen för att skapa en större variation i lästempot.

Pompe Hedengren kommer att jobba kvar på Äventyr som permanent art director.

– Det har varit jätteroligt att arbeta med magasinet och redaktionen.

Förutom Pompe Hedengren och Michael Tjelder har även redaktionschefen Veronica Linarfve och formgivarna    Markus Edin, Anton Hull, Livia Petré och Johan Björnsrud    deltagit i arbetet med redesignen.

Äventyr hette tidigare Äventyrliga Familjer och har en upplaga på runt 35 000 exemplar. Tidningen ägs av Kraft & Kultur.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.