Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Det är en märklig text"

Publicerad: 28 december 2011, 13:05

Faksimil av TT-texten som automatpublicerades på bland annat SvD.se.

En TT-text i dag om ”pr-vinst för kungahuset” ifrågasätts av Fredric Karén, chef för Svd.se. – Det är en märklig text, uppenbarligen planterad för att få bort fokus från de negativa skriverierna om kungen. Det här måste vi följa upp, säger Fredric Karén till Resume.se. Efter Resume.se:s påringning har TT korrigerat texten.


Tidningarnas Telegrambyrå, TT, har haft ett redaktionellt tufft år då trovärdigheten har ifrågasatts. TT har under året bland annat gått på flera fejkade nyheter.

Under rubriken ”Födsel ger pr-vinst för hovet” skriver TT i dag om att det förutspås ”Rojalistisk glädjeyra, gulliga barnbilder och revansch för kungahuset” när kronprinsessparets barn föds under 2012. En anonym pr-expert uttalar sig i texten:

– Folk är trött på negativa skriverier om kungahuset. I stället vill man följa fortsättningen av Victorias och Daniels kärlekssaga, säger den anonyme pr-experten.

SvD.se är en av alla nyhetssajter med TT-abonnemang som automatiskt
publicerat texten. När Resume.se når SvD:s sajtchef Fredric Karén är han inte i tjänst. Vi ber honom läsa texten. Han tycker att texten är ofullständig.

– Det är en märklig text, uppenbarligen planterad för att få bort fokus från de negativa skriverierna om kungen. Det här måste vi följa upp, säger han till Resume.se.

Vicktor Olsson, inrikeschef på TT, menar att texten ska ses som en teaser och att en längre text kommer senare. Han säger att fler personer kommer att komma till tals i den större artikeln.

– Med ett så här kort format finns inte utrymme för någon djupare analys, säger han till Resume.se

Tror du att läsarna är införstådda med att det kommer en längre text?

– Ja, det tror jag att de är. Vårt samlade bidrag kommer inom kort.

Att pr-experten är anonymiserad beror även det på utrymmesbrist, enligt Vicktor Olsson – som dock håller med om att han borde ha namngetts.

– Det hade varit bättre om hans namn funnits med. Det borde ha stått. Men som sagt; en fullständig version kommer inom kort.

Att texten skulle vara planterad avfärdar Vicktor Olsson.

– Vi skriver om många olika saker, från olika vinklar, och vi granskar alltid materialet kritiskt. Även när det gäller kungahuset.

– De (SvD) är våra kunder, om de har synpunkter så är de välkomna att ringa oss. Vi tar givetvis in deras synpunkter.

Efter att Resume.se kontaktat TT har nu en ny version av notisen publicerats där Mårten Lundberg är namngiven som pr-experten.

Tidigare TT-missar i år:

Runstenen: TT plockade upp Värmlands Folkblads nyhet om en del av en
runsten som låg ute till försäljning på Blocket. Det visade sig senare
vara planterat av en skolklass som arbetade med ett projekt om
källkritik.

Cykelboten: TT rapporterade att en cyklist drabbats av en
fortkörningsbot i Tranås, en nyhet som man plockade från Tranås
Tidning. Men händelsen hade aldrig inträffat.
– Vi gjorde ett uselt jobb, sa Magnus Persson, intakechef på TT till
Resume.se den gången.

Massgraven i Texas: TT hakade på CBS nyhet om en massgrav i Texas.
Inte heller den stämde. TT menade då att CBS var en så pass tung och
etablerad aktör.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.