Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Det är ett genombrott"

Publicerad: 12 januari 2009, 19:43

Årets stora reklamnyhet i Superbowl är att både Pepsi och Dreamworks animation kommer att visa sina reklamfilmer i 3d. Svensken Andreas Krona är försäljningschef på danska Colorcode 3-D som ligger bakom tekniken.


Ämnen i artikeln:

Superbowl

3d kommer att bli vanligare både inom film och tv, spår Andreas Krona. Bilden är från Colorcode 3-D:s informationsmaterial.

– Det här är det definitiva genombrottet för tekniken, säger han.

Tekniken bygger på att 3-D-filmerna är filmade med två kameror. En film visas i gråskala. Den andra visas i färg. En film för varje öga- När tittaren tar på sig ett par speciella glasögon sätts de två filmerna ihop till en färgfilm som upplevs som tredimensionell. Tekniken fungerar både för rörlig bild och tryckta medier.

Till Superbowl kommer 125 miljoner 3-D-glasögon att delas ut. De sponsras av datortillverkaren Intel.

I Sverige har tekniken hittills använts på Naturhistoriska Riksmuseets Imax-biograf Cosmonova. Tidskriftsförlaget Forma har också använt tekniken vid en dragning för Sveriges största reklambyråer.

– Vi har varit och presenterat tekniken för de svenska tv-kanalerna och för filmproducenter. Men hittills har de legat lågt. Kanske ökar intresset nu när vi lyckats på andra sidan Atlanten.

Är det komplicerat att filma i 3-D?
– Både och. Det finns en hel del fallgropar. När du filmar i 2-D så jobbar du ofta med ett kort skärpedjup. Det går inte att göra i 3-D, där poängen är att det ska vara skarpt över hela bilden. Hittills är det flest animerade filmer som använt tekniken eftersom det är lite enklare där.

Vad spår du för framtid för tekniken?
– I samband med Superbowl visar NBC även ett avsnitt av tv-serien Chuck i 3-D. Jag tror att det kommer bli fler serier framöver. Kanske var fjärde serie kommer att visas i 3-D på sikt. Just nu experimenterar de amerikanska tv-bolagen också mycket med kunna att visa sport i 3-D. Bland annat just med amerikansk fotboll.

Andreas Krona kommer den närmste tiden att jobba heltid från Los Angeles i samband med Superbowl.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Superbowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.