Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Det är för jävligt!"

Publicerad: 17 December 2010, 09:55

Prenumerationssäljaren som fick betala för att jobba på Svenska Dagbladet skräder inte orden över arbetsgivarens agerande: – Det är för jävligt. Vi lever ändå 2000-talet och man går knappast och jobbar för att hamna i skuld.


Ämnen i artikeln:

SvD

Det var häromdagen ett antal före detta medarbetare på Svenska Dagbladets prenumerationsavdelning i Östersund vann i tingsrätten mot sin arbetsgivare.

Säljarna har haft en helt provisionsbaserad lön och hävdar att Svenska Dagbladet gjort löneavdrag retroaktivt på deras lön, utan att ha någon rättslig grund.

Rätten går alltså på säljarnas linje.

Resumé har talat med säljaren som i februari 2004 till och med fick betala 1 840 kronor till sin arbetsgivare. På inrådan av sin advokat har han bett att få vara anonym:

– Jag arbetade bara någon dag den månaden. Men det spelar ingen roll. Det hade inte ens varit ok om det blivit noll kronor. Man jobbar ändå för att tjäna pengar. Och exempelvis bärplockarna fick åtminstone betalt för varje lingon de plockade.

Rätten dömde att han ska ersättas med drygt 300 000 kronor, varav 287 745 kronor avser felaktiga löneavdrag och 13 729 kronor gäller semesterersättning:

– Företaget brukade kvitta eventuella skulder mot semesterersättningen ett år efter att någon har slutat. Då undrar man vad som händer om man inte har någon intjänad semester. Går de via Kronofogden då för att driva in den så kallade skulden, säger han.

Han började på prenumerationsavdelningen 2002. Han upptäckte avdragen redan vid andra lönespecifikationen. Då han frågade kollegorna vad det hela handlade om blev svaret att så gör man på företaget. Han gick då vidare till säljchefen och fick en minst sagt styvmoderlig behandling:

– Han sade. Passar det inte så är det bara att dra, säger han.

Han hävdar också att Svenska Dagbladet menade att avdragen hade att göra med att kunderna har ångerrätt samt olika former av goodwillskäl:

– Det är helt sjukt. Varför ska det drabba oss. Vi hade ingen sådan överenskommelse. Och det gick heller aldrig att få någon exakt förklaring vad avdragen var kopplade till, säger han.

Hans juridiska ombud Jan Heilborn vid Heilborns Advokatbyrå har arbetat med frågor av arbetsrättslig karaktär sedan 1993. Han har aldrig stött på ett liknande fall tidigare:

– Svenska Dagbladet har påstått att det är vanligt med sådana system, men min uppfattning är att det är ovanligt.

Han hävdar också att det var först då hans huvudmän påpekade att det inte fanns något skriftlig överenskommelse som skriftliga avtal togs fram:

– Löneavdrag kan såklart förekomma, men sällan i så här systematiserad form, säger Jan Heilborn.
Lars Tengqvist är platschef vid Svenska Dagbladets prenumerationsavdelning i Östersund:

– Har du semester en månad och 18 prenumeranter ändrar sig blir det ju så att vi gör retroaktiva avdrag. Vissa av säljarna har jobbat tio år hos oss och fått 120 lönespecar. Det är väl konstigt då att man har reagerat först nu, säger han.

Han menar också att systemet är till för att försäkra sig om att inte någon fulsäljer, det vill säga tecknar massa prenumerationer som kunderna inte har godkänt.

Säljchefen sade till honom att han kunde dra om det inte passade?
– Det är starka partsinlagor. Vi sänker oss inte till en sådan nivå, säger Lars Tengqvist.

Han menar också att om en person inte har någon intjänad semester och slutar skrivs eventuella skulder av efter ett halvår:

– Det händer ofta att någon plötsligt drar till Thailand i tre månader. Då avvaktar vi först och ser om de kommer tillbaka, säger Lars Tengqvist.

Han räknar med att överklaga ärendet till Arbetsdomstolen. Överklagan måste vara inne senast den 5 januari.

Men bärplockarna får betalt för varje lingon de plockar?
– Jo, men jag tror knappast att man betalar om de plockar ruttna lingon, säger Lars Tengqvist.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.