Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Det är hårresande”

Publicerad: 31 oktober 2013, 15:32

Här spelar de "inbäddade" modejournalisterna in H&M:s podd.

Foto: Pressbild/H&M.

Klädjätten H&M drar igång podden H&M Audio Fashion Show inför lanseringen av designern Isabel Marants kollektion. Eliten inom modejournalistiken deltar i podden. Resumés analytiker tycker att det hela är hårresande ur ett etiskt perspektiv. – Det skjuter all framtida bevakning av H&M i sank, säger han.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomH&M

Den 14  november släpper H&M sin Isabel Marant-kollektion i 250  butiker över världen samt online.

Det är första gången som den  framgångsrika designern skapar en hel kollektion för män.

H&M har  dragit igång podden H&M Audio Fashion Show inför lanseringen.  

Deltagare är Cia Jansson, modechef på Elle, Daniel Lindström modechef på  Café, Emilia de Poret, moderedaktör för TV4 och bloggare, Claes Juhlin modechef på King och Pamela Bellafesta, stylist och moderedaktör för  Sofis Mode.

Resumés analytiker tycker att det hela är hårresande.
–  Jag kan inte fatta hur redaktörerna resonerar som lånar ut sitt namn  till H&M på det här sättet. Det hade ju varit en helt annan sak om  tidningen hade varit avsändare, men här är det ju H&M som äger  podden, säger han.

Han påpekar också att han har svårt att tänka sig att något annat segment inom journalistiken skulle göra på ett liknande sätt.

–  Tänk dig bara tanken att en biljournalist skulle göra så. Det finns  liksom inte. En journalists hela värde ligger ju i att man uppfattas som  oberoende och objektiv. Här suddar man bort det värdet i ett enda slag,  säger Olle Lidbom.

Han tycker också att det är märkligt att det är  så många av bolagen som representeras i podden – det vill säga alltifrån  Aller och Schibsted till Egmont och TV4.

– Här talar vi inte om ett dåligt beslut, utan fyra dåliga beslut, säger Olle Lidbom.

Han  hade haft full förståelse för om att man hade jobbat med exempelvis  Native Advertising och märkt det hela med att det verkligen rör sig om  en annons och där tagit upp den nya kollektionen.

– Det här är ju  lika illa som när Ebba von Sydow och Per Nilsson ställde upp som  fotomodeller för MQ år 2006 och när chefredaktören för
Damernas Värld,  Martina Bonnier, var modell i en kampanj för Åhléns. Det är extremt  tveksamt, säger Olle Lidbom.

Hur tror du affärsupplägget ser ut?
–  Man får verkligen hoppas att de får riktigt bra betalt ifall de väljer  att sälja sitt förtroende på det här sättet, säger Olle Lidbom.

Han  ser två möjliga förklaringar till det hela. Den ena är mediehusens jakt  på nya intäkter. Den andra modebranschens notoriskt dåliga omdöme, enligt Olle Lidbom.

– Där verkar det ju vara väldigt tunna väggar mellan det publicistiska och det kommersiella, säger han.

Resumé har utan framgång sökt Cia Jansson och Daniel Lindström.

Den sistnämnde har redan hunnit lägga ut en liten blänkare om podcasten på Cafe.se.

Han nämner den kommande lanseringen och skriver.
”…jag  och några branschkollegor spelat in en podcast där vi berättar om  kollektionen och går igenom de plagg vi tycker är bra och de vi anser är  mindre lyckade.”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Olle LidbomH&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.