Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 17 december 2013, 15:40
Granskar hårt och orättvist, spelar ingen roll om man medverkar eller avstår du framställs ändå alltid som en lögnare och som att spela schack utan att se motståndarens pjäser. JKL-chefen Henrik Nilsson ger ingen vacker bild av program som Uppdrag Granskning: – Det är helt befängt, säger Nils Hanson, ansvarig utgivare för Uppdrag Granskning.
Bakgrunden är att JKL-chefen för Göteborgs-verksamheten, Henrik Nilsson, har kommit med råd till fastighetskontorets chef Christina Johansson inför Uppdrag Gransknings program om fastighetsmässan i Cannes, Mipim.
Han skriver bland annat:
”Utgå från att de granskar hårt och orättvist.”
Han menar också att det är stört omöjligt att motverka programmets tes och att det egentligen inte spelar någon roll om man deltar eller väljer att avstå.
”Om du medverkar, ”korsklipps” du med andra bilder och du framstår som lögnare.”
Nils Hanson tycker att påståendena är helt tagna ur luften.
– Jag tror att vi är den redaktion som jobbar allra mest med att få bemötanden på allt vi kommer med. Vi kontaktar alltid ansvariga för eventuella missförhållanden, säger han.
Han anser det också lätt kan framstå som att Uppdrag Granskning aldrig lyssnar och aldrig har fel eftersom det endast är granskningar där tesen håller fullt ut som sänds.
– Mycket av vårt arbete går ut på att testa olika hypoteser, men det händer att vi lägger ned jobb om den vi granskar har bra argument, säger Nils Hanson.
Han tycker att Henrik Nilssons åsikter är att likna vid en ren smutskastning av Uppdrag Granskning, men är samtidigt van vid att kritiseras.
– Omvärlden är på oss allt hårdare så vi arbetar hela tiden med att öka precisionen i vår journalistik, säger Nils Hanson.
Han tycker ändå att Henrik Nilsson råd till Göteborgs stad har fått kontraproduktiv effekt och snarare stärkt synen på Uppdrag Granskning
– Jag föreläser ibland och ser framför mig att jag skulle kunna använda honom i mina föreläsningar. Han är ett talande exempel för hur pr-konsulter tänker, säger Nils Hanson.
Henrik Nilsson vill inte kommentera kritiken trots att uppgifterna är offentliga i och med att råden rör kommunal verksamhet.
– Jag är medveten om att det kan framstå som lite apart, men som du vet kommenterar vi inte våra kunder eller innehållet i våra kundrelationer, säger han.
Karl-Johan Byttner