Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Det är illa men inte så illa"

Publicerad: 17 Februari 2009, 13:07

Mediebyråbarometern för januari blev en riktig kalldusch. Investeringarna rasade med 24 procent eller över 200 miljoner kronor. Men läget är inte riktigt lika dystert framöver.


Ämnen i artikeln:

MindshareOMDMaxusBjörn Jutendahl

Ola Bergström, Björn Jutendahl och Håkan Wallén.

– Det är illa, men inte så illa som siffrorna visar. Många kunder var sena med budgeten och därför har en del kampanjer flyttats fram. Jag bedömer att första halvåret kommer att stabilisera sig på en nedgång med mellan 12 och 15 procent, säger Ola Bergström vd på OMD.

Längre prognos än så vågar sig inte Bergström på. Allt hänger på vilka konjunktursignaler som kommer de närmaste månaderna.
– Börjar det ljusna kan 2009 avslutas ganska bra. Men kommer det mer negativt kan det gå ännu sämre.

Men trots att investeringarna pekar brant nedåt kommer inte OMD att behöva säga upp personal i dagsläget.
– Jag håller faktiskt på och rekryterar en ersättare till en medarbetare som går på mammaledighet. Vi fick in flera kunder under hösten som gör att vi inte har några problem med beläggningen.

Björn Jutendahl, vd på Mindshare ger en liknande bild som Ola Bergström.
– Nedgången i januari var större än jag väntat, men jag tror inte att den kommer att spegla hela 2009.

Innebär det några konsekvenser för er byrå?
– För vår del blir det både gasa och bromsa. Vi gjorde stora förändringar internt under 2008 och vi kommer att fortsätta investera i vår personal och satsa på utbildning.
– Vi har inga planer på att reducera vår personal, men vi ser över resor och andra rörliga kostander.

Håkan Wallén på Maxus tror inte heller att byrån behöver dra ner på personal.
– Arbetsbördan har inte minskat. Vi får jobba hårdare för varje uppdrag, samtidigt är alla ute och jagar nya kunder just nu. Vi har den bemanning som vi behöver, enligt våra prognoser.

Även på Maxus gör de bedömningen att marknaden kommer att ta sig under året.
– Det är också viktigt att påpeka att det inte är minus över hela linjen. Visst vissa branscher är riktigt illa ute, men vi har också kunder som ökat sina investeringar med ganska mycket i år.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.