Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Det är lite mycket vargen kommer när man tittar på print"

Publicerad: 21 februari 2014, 09:32

Paneldebatt på TS-dagen. Fr.v: Claes de Faire, Resumé, Charlotta Flinkenberg, Aller Media, Hanna Stjärne, UNT och Mathias Bång, Gratistidningarnas förening.

Foto: Yasmine Winberg.

Medierna måste hitta nya kanaler för att behålla läsarna, det är viktigt att vara lyhörd för läsarna och befinna sig där dem är. Det var några av de saker som diskuterades i paneldebatten på TS-dagen.


Ämnen i artikeln:

Charlotta FlinkenbergHanna StjärneClaes de Faire

Representanter från mediebranschen diskuterade branschens möjligheter nu och framåt under TS-dagen.

Panelen bestod av Claes de Faire, chefredaktör på Resumé, Charlotta Flinkenberg, förlagsredaktör på Aller Media, Hanna Stjärne, chefredaktör på Uppsala Nya Tidning och Mathias Bång, styrelseordförande på Gratistidningarnas förening.

Gratistidningarna är de stora vinnarna i de aktuella TS-mätningarna, en trend som Mathias Bång tror kommer att fortsätta.

–  Jag tror att vi kommer att få se fler gratistidningar på marknaden i framtiden. Framtiden ser positiv och ljus ut, säger han.

Charlotta Flinkenberg tror att dagstidningarna kommer att råka mest illa ut.

– Dagspress kommer att få det tungt framöver. Man skulle vilja slänga ut en livboj. Men jag tror också att många tidskrifter kommer att tvingas lägga ned.

Att dagtidningarna har det tufft är ingen nyhet, men Hanna Stjärne tror att det lätt målas upp en skräckbild av hur det egentligen ser ut.

– Det är lite mycket 'vargen kommer' när man tittar på print. Etermedier, till exempel, har det mycket värre, men ser det inte på samma sätt. För att få läsare handlar det om att vara världsbäst i alla kanaler, och det tycker jag att vi är bra på, säger hon.

Panelen var överens om att det är viktigt att vara lyhörda för läsarna.

– Vi har ökat för andra året i rad nu, men det blir allt viktigare att finnas där läsarna är. Vi har just öppnat Kommunikationsklubben där vi kommer närmare läsarna, de kan delta på våra event eller skapa egna. Det är framtiden, säger Claes de Faire.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.