Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Det blir Mats Qvibergs nästa steg om man får tro branschexperterna

Publicerad: 15 Februari 2017, 14:57

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, SvD:s mediereporter Malin Ekman och DN:s redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson tror mycket väl att det kan komma att bli fler förvärv.

Hur kommer Mats Qviberg förändra Metro? vad blir nästa köp? och vad ser han för potential? Resumé låter Thomas Mattsson, Malin Ekman och Martin Jönsson spekulera.


Ämnen i artikeln:

MetroMediebranschenThomas MattssonMalin EkmanMartin JönssonMats Qviberg

LÄS MER: Intervju med Mats Qviberg: En del kallar mig linslus

LÄS MER:
Analys: "Därför köper Qviberg Metro"

Thomas Mattsson, chefredaktör
Expressen

Varför tror du Mats Qviberg gör förvärvet?
– Jag tror att Custos vill göra fler medieaffärer, och det är väl ingen vågad gissning att varumärken som Affärsvärlden och Breakit kan vara intressanta. Plus, gissningsvis, samarbete i någon form med EFN? Detta är ju spekulationer, men efter nyemissionen i Realtid i vår gissar jag att Realtid byter namn och rekryterar för att konkurrera med Di, som ju ändå är total marknadsledare, och SvD Näringsliv.

Tror du att vi kommer se fler medieägare av den här typen framöver?
– Det är en spännande utveckling med mecenater, som i Stampens nyemission, och investerare som i de satsningar som gjort på exempelvis Breakit, Realtid och nu Metro. Dessutom hade vi ju riskkapital som gick in i Mitt i-koncernen.

I vilken riktning kommer han ta Metro?
– Om jag får gissa – chansa! – så kanske inte featuresatsningar som Metro Mode och sådant passar in i den portföljd som Custos vill bygga.

LÄS MER: Mats Qviberg köper Metro - för 50 miljoner

Malin Ekman
, mediereporter SvD.

Varför köper Mats Qviberg Metro?
– Han säger att han vill risksprida sitt ägande och ser möjligheter i att utveckla Metros varumärken. Men det är svårt att bortse från hans personliga relation till media, där han under flera år känt sig förfördelad av till exempel SvD. Denna affär är hans ju hans andra på området på kort tid.

Tror ni att vi kommer att få se fler affärer av det här slaget?
– Ja, det tror jag. Och jag tror att det är möjligt att Qviberg gör fler förvärv.

I vilken riktning tror du att han kommer att ta Metro?
– Han säger att han vill vara en aktiv ägare även om han inte tar plats i styrelsen. Det stämmer säkert väl. Han kommer att söka synergier mellan Realtid och de andra medieföretag som han potentiellt förvärvar genom Custos. Det handlar det om att utveckla och vidareutveckla digitala produkter, och där säger han sig vilja vara aktiv. Sedan får vi se om han håller sig borta från synpunkter på journalistiken om honom själv - det skulle vara att bryta en vana.

Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef DN.

Varför gör Mats Qviberg det här förvärvet?
– För att han tycker det är billigt och för att han kanske inte förstår komplexiteten i affärsmodellerna

Tror du att vi kommer att få se fler affärer av den här typen?
– Det beror på vilka medier vi pratar om, men när värdet på företagen sjunkit så mycket är det inte konstigt om det blir så.

I vilken riktning kommer han ta Metro?
– Det är väldigt svårt att gissa utifrån de uttalanden han gjort, som är rätt otydliga. Men han är ju en aktiv ägare, som lär vilja lägga sig i mycket

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.