Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Det händer med branschpressen efter Bonniers förvärv

Publicerad: 3 Oktober 2018, 11:22

Foto: Andreas Elgstrand (Bilden är ett montage)

I somras stod det klart att Bonnier, som sedan tidigare äger Resumé, tar över Dagens Media och Medievärlden. Med förvärven får produkterna en tydligare inriktning och Resumé kommer fördjupa bevakningen inom kommunikation och marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsbranschenBonnier Business MediaDagens MediaResuméMedievärlden

Bonniers köp av Medievärlden och Dagens Media i början juli satte fart på en del rykten kring vad som kommer att hända när tre titlar som bevakar olika sidor av medie- och kommunikationsbranschen hamnar under samma tak. I förra veckan flyttade Medievärlden och Dagens Medias personal från Alma Talent in till Bonniers lokaler i Marieberg. Varumärkena består som vanligt och all redaktionell personal blir kvar hos de nya ägarna.

Framöver kommer Dagens Medias, Resumé­s och Medievärldens varumärken att renodlas och särskiljas för att ge läsarna en fördjupad bevakning. Resumé kommer i en högre utsträckning att fokusera sin bevakning på marknadsföring och kommunikation i magasinet, i Resumé Insikt och på resume.se.

– Med en tydligare inriktning och särprägel av de olika varumärkena gör vi det enklare för dig både som läsare, annonsör eller partner att välja din produkt utifrån redaktionell inriktning och målgrupp, säger Mathias Kallio affärsområdeschef för Resumé, Dagens Media och Medie­världen.

Dagens Medias papperstidning blir månadsmagasin, från att tidigare ha getts ut varannan vecka (samma resa som Resumé gjorde 2016), samtidigt som den nya tjänsten Dagens Media Insikt lanseras som ska satsa på affärsnyttig journalistik för alla som arbetar kommersiellt med medier. Dagens Media kommer även snart att dra igång en utbildningsverksamhet inom mediaområdet, skala upp eventverksamheten och lansera nätverk.

Medievärlden kommer i sin tur att fortsätta satsa på sin premiumprodukt Medievärlden Premium med fördjupad bevakning av medieindustrin även på den öppna sajten medievarlden.se.

• Fredrik Svedjetun blir som tidigare rapporterats chefredaktör för Resumé och Dagens Media.
• Madeleine Nilsson kommer att hantera en stor del av det operativa redaktionella arbetet på Dagens Media som redaktör.
• Axel Andén stannar kvar som chefredaktör för Medievärlden.
• Andreas Rågsjö Thorell blir ny redaktör för resume.se.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.