Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Det här är en katastrof för GP”

Publicerad: 3 juni 2014, 15:01

Olle Lidbom

Foto: Andreas Elgstrand

Orvesto Näringsliv rymde få glädjeämnen. Resumés medieanalytiker Olle Lidbom på Vassa Eggen anser att situationen är mest alarmerade för Göteborgs Posten som tappar 21 procent.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs PostenOlle LidbomOrvestoOrvesto Näringsliv

Olle Lidbom har sett GP successivt tappa i Orvesto-mätningarna det senaste decenniet. De senaste siffrorna där tidningen tappar 56 000 läsare, ett ras på 21 procent i räckvidd är dock en mer remarkabel försämring än tidigare mätningar.

– Mest uppseendeväckande är raset för GP. Efter den senaste tidens skriverier om Stampen undrar man som rör sig bakom kulisserna på koncernen. Att flaggskeppet tappar så mycket som var femte läsare i Orvesto Näringsliv är verkligen illa. Tidningen har tappat under hela 2000-talet, men det här är en katastrof för GP.

Enligt Olle Lidbom har Stampen säkerligen flera bortförklaringar till siffrorna. Men att tappa i Näringslivssegmentet är fortfarande en oroväckande indikation.

– GP är ingen traditionell näringslivstidning utan en regional nyhetsprodukt. Men om man inte lyckas få näringslivsmålgruppen att uppskatta tidningen var har man då kvar.  

Finns det några speciella faktorer som du tror ligger bakom GP:s ras?
– En faktor är att man höjt priserna under hela 2000-talet, men jag tror inte att det finns någon specifik händelse som kan förklara tappet. Däremot har tidningen haft svårt att få fram bra näringslivsjournalistik, sett utifrån. När muthärvan i Göteborg avslöjades så var det inte GP som var drivande i rapporteringen. Tidningens ledning har dessutom fått kritik för att ha för täta band med det lokala näringslivet.    Även Dagens Industri, där såväl huvudtidningen som DI Weekend och DI Dimension tappar överraskar Olle Lidbom:

– Dagens Industri är en av de aktörer som satsar mest på marknadsföringsaktiviteter för att bygga varumärket. Med event, poddar och annonskampanjer är det märkligt att de inte kan behålla räckvidden.

Olle Lidbom lyfter också fram några ljusglimtar från Orvesto Näringsliv. Tidningarna Chef och Kollega går starkt framåt. Tidningen Kupé som mäts för första gången visar imponerande siffror. Ny Teknik backar bara två procent vilket får ses som ett glädjebesked för en stor tidskrift som konkurrerar både med affärs- och tekniksegmentet.   Magasinet Filter som landar på 87 000 i räckvidd visar att man är starka bland näringslivsläsarna:

– Det befäster tesen om att Filter är en tidskrift för eliten.

För kvällstidningarnas söndagsbilagor stannar raset vid tio procent vilket relativt sett kan ses som en framgång anser Olle Lidbom:

– Tappet för bilagorna har planat ut om man jämför med tidigare år. Det ser bättre ut än tidigare även om mätningen fortfarande illustrerar en stadig nedgång för titlarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.