Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Det här är min baby"

Publicerad: 22 mars 2009, 06:36

TV4, kvällstidningarna, annonsörerna och inte minst från henne själv: trycket på Anna Carrfors Bråkenhielm och hennes Silverback är enormt inför kvällens premiär på Robinson. – Jag tänker bara sjunka ned i tv-soffan och se programmet med familjen, säger hon till Resume.se


Anna Carrfors Bråkenhielm vill inte tala tittarsiffror.
Ikväll vill hon bara sjunka ned i soffan tillsammans med den övriga familjen och följa med i premiären av Robinson – formatet som är så intimt förknippat med hennes karriär och som blev starten på en svensk internationell exportsuccé till övriga tv-världen, som fortfarande saknar motsvarighet.   
Och som hon själv inte tvekar att kalla sin ”baby”.
– Det känns så, säger Anna Carrfors Bråkenhielm.
Britten Charlie Parsons är formatets skapare, men 1997 var Strix det första produktionsbolaget som tillsammans med SVT vågade satsa på en riktig produktion.  
Det har gått fyra år sedan en svensk kanal senast visade Robinson.
TV3 visade den senaste säsongen 2005.  Då hade Robert Aschberg lett programmet under två säsonger.
Dessförinnan hade SVT kört åtta säsonger på raken.
Men formatet hade egentligen aldrig en riktig down-period rent tittarmässigt.
Sista säsongen i TV3 följdes Robinson i snitt av närmare 600 000, en relativt bra siffra för kanalen som då hade betydligt lägre penetration jämfört med idag.
Men det är förstås långt från de drygt 3,3 miljoner tittare som såg finalen sista SVT-säsongen 2004.

Nej, anledningen till att Robinson till slut försvann ur den svenska tablån måste nog främst tillskrivas kravet på allmän förnyelse inom SVT, samtidigt som alla andra kanaler förberedde sig inför digitaliseringen av tv-landskapet.
Alla satsade på den flerkanalsstrategi som vi i dag ser resultatet av. Det behövdes nya såpor, eller varianter på rappare format där man kunde kasta tittarna mellan sig inom det egna mediehuset.
Och när Hollywood samtidigt styrde om filmpubliken mot breda och påkostade dramaserier i tv, för att boosta en eftermarknad med DVD-försäljning, spillde det över på svenska kanaler.
TV-dramat fick en renässans och Hollywood blev, och var tills helt nyligen, den mesta pålitliga leverantören av tittare till de svenska kommersiella kanalerna.
I det läget var varken Robinson, eller Big Brother för den delen,  särskilt heta alternativ. Och alla svenska försök att skapa dagliga ”rejtande” såpor kändes mest desperata. Club Goa med Robert Aschberg var nog genrens sista ytterlighetsexempel.

Men mycket har ju hänt sedan dess; en global finansiell krasch som startade i USA till exempel.
Men redan innan den blev verklig började tv-marknaden inom broadcasting att styra om, av både strukturella och konjunkturella skäl. De stora mediebolagen har det senaste året tagit oerhört mycket stryk på börsen världen över. Och tidigare tillväxtmarknader i Östeuropa har helt gått i stå.
Dessutom har Hollywood haft problem med att göra sina dyra dramaserier till långkörare.

Så: inför förra årets MIP-mässor rotade de flesta stora tv-bolag runt i sina lager, på jakt efter gamla juveler som kunde börja skina igen med lite ny puts.
Och det var också då som någon kom på att Anna Carrfors Bråkenhielm och Silverback satt på rättigheten till en av största svenska tittarsuccéerna någonsin.

Det är förstås en lovvärd ambition att försöka agera avslappnad tittare i afton.
Perfektionsten Anna Carrfors Bråkenhielm har säkert redan nagelfarit varje detalj första avsnittet i detalj och kommer mest att gräma sig åt ”missarna”.
Men hur mycket kan man egentligen skruva på ett format som man kallar sin ”baby”? Tittarna ville ju både känna igen sig och få förnyelse.
– Det är en tuffare variant av Robinson som tittarna får se, mer inriktad på just överlevnad, säger Anna Carrfors Bråkenhielm.
Samtidigt är det viktigare än någonsin att få en bra start. Det är långtifrån lika lätt att få en växande tv-publik som det var när Robinson hade premiär för 12 år sedan.
Publiken har blivit otåligare och konkurrensen från andra medier större.
– Karaktärerna är viktigare är någonsin och jag tycker också verkligen att vi hittat bra karaktärer. De är inte bara fysiskt duktiga. De är smarta och verbala och kan uttrycka sig framför kameran, säger Anna Carrfors Bråkenhielm.

Fredrik Arefalk.

Medieapparaten har också slagit till. Kvällstidningarna har ett starkare behov än på länge av att kunna plocka up ett fång Robinson-personligheter som man kan bygga rubriker kring.
De har redan mediesymbiotiskt girigt börja fylla tidningarna med flera uppslag förhandsknäck.
I morgon, söndag, kommer säkert både Aftonbladet och Expressen ha en Robinson-vinkel på sina löp. Försäljningen blir också en värdemätare för dem, om Robinson fortfarande fungerar.
Beställaren TV4 har förstås också enorma förväntningar. Man har redan lovat annonsörerna 1,3 miljoner tittare i snitt. Det är ett lågt utgångsläge. Försäljningsdirektören Michael Grimborg vill i efterhand kunna säga att TV4 överlevererat – som alltid.
TV4:s programchef Fredrik Arefalk vill också kunna säga att Robinson blev en större succé än väntat. Det är också uppenbart att han inte velat peta i formatets originalidé allt för mycket – kanske inte vågat.
– Vi siktar på en miljonpublik. Tittarna ska känna igen sig, säger han.
Och vad händer om tittarna sviker efter tre fyra omgångar, och formatet inte längre når miljonpublik ?
– Det skulle vara en besvikelse, samtidigt måste man analysera den målgrupp som följer serien. Den kan ju räcka för att vi ska fullfölja våra egna åtaganden, säger Fredrik Arefalk.
Så ha en trevlig kväll framför tv:n, Anna!

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.