Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Det kom hastigt på”

Publicerad: 4 maj 2012, 11:15

TV4 kan förlora miljarder om förslaget om sänkt reklamtid går igenom.

Nu kommenterar TV4 det hastigt uppkomna faktumet att oppositionen vill minska reklamtiden i tv från tolv till åtta minuter per timme. Förslaget drabbar enbart TV4, eftersom konkurrenterna sänder från Storbritannien. – Det skulle innebära en stor förändring för TV4, säger kommunikationsdirektören Åsa Jamal till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

TV4

Det hela började med en motion från miljöpartisten Ulf Holm om att minska den tillåtna reklamtiden från tolv till åtta minuter.

Socialdemokraterna, som 2004 öppnade för ökad reklamtid och konkurrensneutralitet mellan medieföretagen, gjorde helt om i frågan i KU. De gick ihop med Sverigedemokrater, Miljöpartister och Vänsterpartister och stödde motionen.

Förslaget drabbar bara de kanaler som sänder från Sverige, i praktiken TV4. MTG och Kanal 5 sänder från England och kan alltså fortsätta sända 12 minuter per timme.

Om en tredjedel av reklamtiden i TV4 försvinner innebär det minskade intäkter i miljardklassen.

Åsa Jamal vill inte svara på frågan om TV4 i så fall kommer att flytta utomlands om förslaget blir verklighet.

– Det blir bara spekulationer, men det klart att det skulle innebära en stor förändring för TV4 om det här skulle gå igenom. Det här går också stick i stäv mot harmoniseringen av regelverket de senaste åren för att ha samma regler som i övriga Europa. Den harmoniseringen hr varit väldigt positiv. Så det här kom hastigt på, säger Åsa Jamal.

På tisdag ska KU ha en hearing om frågan. Då kommer företrädare för kulturdepartementet och från TV4 att försöka få oppositionen att ändra sig.

–       Då kommer vi att ge en bild av hur det skulle påverka oss. Vi har stort förtroende för politiken och ser fram emot dialogen, säger Åsa Jamal.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.