Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Det kommer att krävas stora besparingar de kommande åren”

Publicerad: 12 Maj 2015, 15:12

Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen.

Foto: Jonas Eltes.

Mittmedia får en större volym – och förhoppningsvis tillgång till digital spetskompetens. Schibsted kan nu bygga lokal digital räckvidd – och blir av med sorgebarnet Svenska Dagbladet. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson ser fördelar för båda parter i storaffären, och räknar med besparingar framöver.


Ämnen i artikeln:

MittMediaMittmediaThomas MattssonSchibsted

Ett letter of intent har tecknats mellan Schibsted och Mittmedia om att bilda ett gemensamt bolag för koncernernas morgontidnignar. För Schibsteds del är det Svenska Dagbladet som kommer att ingå i den nya konstellationen om affären går i lås. Schibsted ger i praktiken bort sin morgontidning i utbyte mot en 30-procentig ägarandel i Mittmedia.   

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen och flitig mediedebattör, tycker att affären är högst väntad.
– Det är en helt logisk affär utifrån perspektivet att Schibsted över tid blir av med Svenska Dagbladet, kan skapa det digitala annonspaket som inga lokala aktörer hittills velat ingå med Aftonbladet samt att nästan 30 titlar inom MittMedia och Promedia kanske blir användare av det framtida Schibsted Media Platform-systemet och därmed bidrar med data till Schibsted, säger han.

För Mittmedia bidrar affären till att öka konsolideringen och ägandet i svensk press, vilket länge har varit en strategi.
– Och MittMedia som sökt kapital, och därför förhandlat med flera tidningskoncerner om samarbete, bygger nu en ännu större tidningsgrupp där det kan ske nya rationaliseringar och synergier samtidigt som man slipper Schibsted som en ny konkurrent på den digitala annonsmarknaden och dessutom – i bästa fall! – kan få ta del av digitalt know-how, säger Thomas Mattsson och hänvisar till tidigare poddavsnitt där mediekartan har diskuterats.

– Jag är inte förvånad, det här är vad jag försökt få Jan Helin att bekräfta i podden flera gånger så de som lyssnar på "MattssonHelin" kan inte vara överraskade... Mer allvarligt: vi kommer att se fler såna här strukturaffärer givet att morgontidningar är "printtunga" och att det därför krävs mer konsolidering på marknaden för att skapa förutsättningar för digitala satsningar.

Vilka är de största vinnarna på affären?
– Enligt Schibsted och MittMedia har den nya koncernen en lönsamhet om cirka 150 miljoner kronor – men då ska man komma ihåg att tidningarna får cirka 110 miljoner i presstöd. Och räknar man med Promedia så får väl Länstidningen i Södertälje ytterligare cirka 15 miljoner. Så givet osäkerheten om den framtida mediepolitiken kommer det krävas stora besparingar de närmaste åren, och då är det ju enklare att se samordning mellan ett 30-tal morgontidningar än mellan Svenska Dagbladet och Aftonbladet. Jag tror Jan Helin är rätt nöjd med att stå utanför den här konstellationen, Aftonbladet passar nog bättre ihop med Schibsted Sveriges e-handelsbolag.

Vad tror du om SvD:s framtid i denna nya konstellation kontra om de varit kvar i Schibsteds ägo?
– Den här affären ger ändå Svenskan en chans, tror jag, och rimligen har MittMedia en option om att ta över hela Svenskan. Kanske givet ett besked om nytt presstöd, eller eventuella andra stora strukturaffärer som säkert kommer att börja diskuteras nu. Affärslogiken i detta fordrar ju att det görs nya förvärv, skapas nya annonspaket och att man på så sätt kan skära kostnader för att kompensera den vikande marknaden.

Hur kommer den att påverka mediemarknaden i Sverige?
– I bästa fall bidrar Schibsted till att rädda Svenska Dagbladet, åtminstone en tid, och skapar förutsättningar för att låta MittMedia stärka möjligheterna till lokal journalistik. I sämsta fall är alla vackra ord idag samma retorik som när Schibsted lade ner gratistidningen Punkt.se och blev 30 procentsägare i Metro Sverige och lovade bidra till Metros framtid... det blev inte så mycket med det, liksom.  

Den stora medieaffären, som än så länge bara finns på pappret och måste godkännas av Konkurrensverket, har väckt många reaktioner i branschen. Bland annat har Martin Jönsson som är digital direktör på Sveriges Radio skrivit en rad tweets i ämnet:

"Så då börjar nedräkningen: när kommer besked om att Gota Media/NTM slås ihop? För nu lär det krävas mer konsolidering på marknaden" skriver han och fortsätter:

"Det var ju Stampen som skulle bli den stora lokaltidningsaktören. Nu har MittMedia m 2 fyndaffärer rusat förbi. Tala om rockad".  

"När Stampen köpte Centertidningar kostade det 1,7 mdr. När #mittmedia köpt Promedia och SvD kostade det...ingenting. Ett tidens tecken".  

Axel Björklund som är redaktör på DN:s lördagsmagasin twittrar:
"Vad innebär den nya medieaffären för Aftonbladets drivande av trafik till SvD? Vilken digital kundkrets är det Mittmedia tror att de ska få?".   

Och ETC-grundaren Johan Ehrenberg oroas över den ökande ägarkoncentrationen på marknaden.  

"Nu när Schibsted och Mittmedia går samman, 18 morgontidningar i ett hus... ja då kommer självklart mångfald och alternativ bara öka. Eller?"

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.