Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Det krävs mer för att rädda Nyhetsbolaget

Publicerad: 16 Maj 2013, 13:21

Resumés Leif Holmkvist (bilden) analyserar nedläggningen av TV4 News.

Foto: Andreas Elgstrand.

TV4 News hann inte ens bli 16 månader. Då är det svårt att gå bra. Och nu ska det gå undan när Bonniers tv-chef Casten Almqvist ska spara.


Ämnen i artikeln:

Åsa TillbergNyhetsbolagetTV4 News

Det tar några år att etablera tittarvanor och bygga annonsörskontakter. TV4 News drog inga stora tittarskaror under startåret, men när det brände till med orkanen Sandy, masskrocken utanför Ängelholm eller Bostonbomben ökar tittandet snabbt. Det krävs katastrofer för att tittarna ska inse finessen med dygnet-runt-tv.

TV4 News kostade ”bara” Bonniers 39 miljoner kronor under sitt första år. Det är ungefär 6 procent av Nyhetsbolagets budget. Och det är Nyhetsbolaget som har de stora problemen med förluster på 117 miljoner kronor i fjol.

TV4 News kan ses som bonus på en organisation som ändå måste finnas för att göra TV4:s nyheter och sälja klipp till andra kunder. Med ett tjog extra anställda och lite extra programinköp får nyhetsredaktionen en dygnet-runt-kanal till låg kostnad. Bemanningen låg och de anställda slet ont. Snart behöver de inte jobba alls.

Efter outsourcningen av TV4:s nyhetsorganisation till Nyhetsbolaget lovade Jan Scherman och Göran Ellung att sänka kostnaderna för TV4 med 60 miljoner kronor. Men trots nya avtal och bråk med personalen lyckades de inte spara hem hela beloppet. Det ska i stället nya ordföranden Casten Almqvist och vd Åsa Tillberg göra.

De hade två vägar att gå: dra ner på lokal-tv eller lägga ner nyhetskanalen. De började med TV4 News. Men det räcker knappast för att få Nyhetsbolaget att gå runt.

TV4 News fick aldrig riktigt chansen. Och om en nyhetskanal ska gå med vinst från start lär vi heller aldrig få någon. Det är inte underhållning det är brist på i det svenska tv-landskapet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.