Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Det som skiljer mig från vd:n på Volvo är att jag gör allt själv"

Publicerad: 8 maj 2011, 08:15

Björn Ranelid ska göra en ”Draknästet”-variant åt Pepsi tillsammans med Blondinbella i sommar. För Resume.se berättar författaren om sina entreprenörskunskaper, sin syn på svensk reklam och bråket med Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund.


Björn Ranelid. Foto: JAN DÜSING/XP/SCANPIX

Författaren Björn Ranelid har synts i en till synes oändlig rad av olika sammanhang. Allt från att dansa tango i TV4:s Let´s Dance till att medverka i studion under fotbolls-vm till att diskutera litteratur i otaliga litteraturprogram, både i radio och på tv. Han skriver krönikor till Dagens Arbete och har medverkat i reklam för bland annat Ikea och Telenor. Dessutom har hunnit med att skriva inte mindre än 30 böcker de senaste 28 åren.

I sommar kommer han, tillsammans med Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, att åka landet runt för att hitta unga intressanta entreprenörer som en del av en Pepsi-kampanj.
– Jag tackade ja efter lång tvekan. Jag får mängder av förfrågningar. Bara i dag har jag fått fyra olika förfrågningar om att ställa upp i olika projekt. Varenda dag så får jag förfrågningar om allt mellan himmel och jord. Jag hinner inte och jag orkar inte. För att hinna med allt det där skulle jag behöva klona mig.

Vad lockade med just den här kampanjen?
– Det finns egentligen inte mycket som är viktigare i dag än ungdomar som har idéer och som är kreativa. Som är positiva och vill skapa. Hela samhällsmaskineriet står och faller med att ungdomar får chansen att utbilda sig och skaffa sig arbete. De behöver hopp och framtidstro, om det skulle brista så inverkar det på allt.

Han fortsätter:
– Det finns ingenting i detta som är negativt. Jag kan inte hitta en enda blotta. Detta görs för ungdomar och det är väl fantastiskt om man kan stödja unga människor och deras entreprenörsanda. Om jag kan bidra på något litet sätt för att uppmuntra de här människorna så gör jag gärna det.

Hur känns det att jobba tillsammans med Isabella Löwengrip?
– Hon är väldigt driftig och vad jag har förstått genom min dotter, som följt henne en del, så är hon väldigt framåt och driftig. En skapande människa. Hon är bara 20 år och har redan nu gjort oerhört mycket. Jag tror att det blir en bra blandning med mig och henne.

Vad har du själv för erfarenheter av entreprenörskap?
– Jag har en enorm kunskap om det eftersom jag gör allt själv. Det som skiljer mig från vd:n på Volvo är att jag gör allt själv. Jag har inte hjälp av någon jag skapar mina egna projekt och skriver mina egna böcker.

Hur ser du generellt på att medverka i reklam?
– Jag ställer bara upp i de sammanhang som jag kan stå för. Sammanhang där det inte bara är en massa flams och trams och dumheter

Hur ser du på svensk reklam i stort?
–Det är en spännande värld, jag fnyser inte åt den världen och säger att den är oväsentlig eller löjlig. Om det görs på ett begåvat sätt så tycker jag om det. Jag har sett mycket reklam som jag skrattat enormt åt. Ibland har jag till och med skrattat så jag har tjutit åt reklam som är riktigt roligt gjord.
Han fortsätter:
– Som författare kan du inte förneka det faktum att du måste ställa upp i sammanhang där du gör reklam för dina böcker. Tiderna är så i dag för författare att de inte kan gömma sig i ett hörn, de måste försöka synas hela tiden i tal och skrift.

För inte så längesen kunde man läsa om konflikten mellan dig och Svenska Akademins ständige sekreterare Peter Englund?
– Jag har aldrig haft någon konflikt med honom, det var han som hade en konflikt med mig. Jag bara konstaterade han har dansat mer än vad jag gjort eftersom alla nobelfester avslutas med dans. Sedan konstaterade jag också att dans och musik är världens största folkrörelser. Jag tror att dans skulle kunna göra att människor blev lite gladare och lite trevligare.

Du är ju bekant med Resumés chefredaktör Viggo Cavling. Brukar ni umgås?
– Jag håller reda på de människor som kommer från Skåne och som pratar skånska. Jag tycker att det är roligt när det går bra för folk och håller reda på de som befinner sig i ledande positioner. Jag har aldrig förstått mig på människor som är avundsamma, du blir inte mindre för att någon annan gör någonting bra.

Fin inställning.
– Jag försöker hålla mig till den och jag tror att jag efterlever den. Det är inte bara retorik från min sida. Jag talar mycket om andra författare och har inget behov av att lyfta fram mig själv på bekostnad av andra författare. Det är viktigt att framhålla de som gör någonting bra och som är duktigt. Det vinner man på som människa, du blir lite friare i själen. Avund äter upp en inifrån och fräter sönder själen.

Avslutningsvis, hur mycket får du för Pepsi-kampanjen?
– Det kan jag inte säga men hade du vetat hur mycket jag tar ut för det så hade du skrattat. Jag tar inte såna jobb för att tjäna massa pengar. Det är ett överraskande lågt belopp i förhållande till mitt jobb. Jag gör skäl för varje krona. Det kan jag säga.

Christian Ström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.