Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 11 April 2013, 10:25
SvD presenterade idag sin nya tidning. Fokus ligger bland annat på att ge texterna mer utrymme. Bizkits printchef och mediestrateg Therese Åsén tycker visserligen att det är ett bra initiativ från SvD, men konstaterar att omgörningen inte vänder upp och ned på världen för henne precis.
"Välkommen till en ny Svenska Dagbladet. En ny men samtidigt klassisk morgontidning. En tidning som ger texten utrymme och låter den kvalificerade journalistiken ta plats. En mer distinkt SvD."
Så beskriver Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson den nya SvD.
Mediebyrån Bizkits printchef och mediestrategi Therese Åsén tycker ändå att det är att bra att SvD lyssnar på sina läsare – omgörningen bygger ju på att man har tagit reda på vad läsarna vill ha.
– Man har lyssnat på läsarna och vågar också ändra på sig, säger Therese Åsén.
Hon tycker också att nyhetsdelen känns ren, snygg och enkel att läsa, men är lite fundersam över om inte de stora textsjoken i nya SvD känns lite väl tunga att ta till sig.
– Det är ändå ett bra flöde, säger hon.
Hon gillar också att SvD har vågat byta färg på näringslivsdelen till Rosa:
– För 10-15 år sedan var annonsörerna rädda för att gå i DI för att det var en rosa tidning, men nu är det ju inga problem med det. Det känns ju bra att SvD verkligen vågar göra en business tidning, säger Therese Åsén.
Hon tror också att bara SvD lyckas behålla renheten så får annonsörerna bättre möjlighet att komma fram tydligare i tidningen.
Therese Åsén konstaterar dock att det nog ändå är SvD själva som är allra mest imponerade av sin omgörning:
– Det är väl inget som vänder upp och ned på världen för oss om man säger så, säger hon.
Karl-Johan Byttner