Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Det största är väl för SvD själva"

Publicerad: 11 April 2013, 10:25

SvD presenterade idag sin nya tidning. Fokus ligger bland annat på att ge texterna mer utrymme. Bizkits printchef och mediestrateg Therese Åsén tycker visserligen att det är ett bra initiativ från SvD, men konstaterar att omgörningen inte vänder upp och ned på världen för henne precis.


Ämnen i artikeln:

Lena K SamuelssonSvDBizkit Wisely

"Välkommen till en ny Svenska Dagbladet. En ny men samtidigt klassisk  morgontidning. En tidning som ger texten utrymme och låter den  kvalificerade journalistiken ta plats. En mer distinkt SvD."

Så beskriver Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson den nya SvD.

Mediebyrån  Bizkits printchef och mediestrategi Therese Åsén tycker ändå att det är  att bra att SvD lyssnar på sina läsare – omgörningen bygger ju på att  man har tagit reda på vad läsarna vill ha.

– Man har lyssnat på läsarna och vågar också ändra på sig, säger Therese Åsén.

Hon  tycker också att nyhetsdelen känns ren, snygg och enkel att läsa, men  är lite fundersam över om inte de stora textsjoken i nya SvD känns lite  väl tunga att ta till sig.
– Det är ändå ett bra flöde, säger hon.

Hon gillar också att SvD har vågat byta färg på näringslivsdelen till Rosa:

–  För 10-15 år sedan var annonsörerna rädda för att gå i DI för att det  var en rosa tidning, men nu är det ju inga problem med det. Det känns ju  bra att SvD verkligen vågar göra en business tidning, säger Therese  Åsén.

Hon tror också att bara SvD lyckas behålla renheten så får annonsörerna bättre möjlighet att komma fram tydligare i tidningen.

Therese Åsén konstaterar dock att det nog ändå är SvD själva som är allra mest imponerade av sin omgörning:

– Det är väl inget som vänder upp och ned på världen för oss om man säger så, säger hon.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.