Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Det tuffaste jobbet i medievärlden

Publicerad: 8 Mars 2013, 10:19

Vill du avvara nästan ett år av din karriär på världshaven? Nu söker Volvo Ocean Race journalister av det rätta virket som följer med ombord på de tävlande båtarna. – Man måste vara hårdhudad, säger Fabian Bengtsson presskontakt för tävlingen i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Volvo Ocean Race

Hösten 2014 drar nästa upplaga av Volvo Ocean Race igång. Tävlingsledningen är i full färd med att rekrytera äventyrslystna reportrar till världsomseglingen. Journalisterna som ingår i laget får inte vara med i arbetet med att segla båten. De jobbar med att pumpa ut nyheter, texter och filmer ombord på skutorna.

– Det är en fördel om man har erfarenhet av segling, men knappast ett krav. Den reporter som var mest framgångsrik under 2011-2012 var sjösjuk varje dag under tävlingen, säger Fabian Bengtsson till Resumé.

Tävlingen pågår fram till sommaren 2015. Efter varje enskild etapp delas ett pris ut till den reporter som gjort bäst ifrån sig. Volvo Ocean Race har använt sig av "Onboard reporters" under ett antal år och tror att mediebevakningen kan lyfta tävlingen och besättningarnas varumärken.

– Det är viktigt att man kan ta bra bildmaterial och har viss erfarenhet av att vara videoreporter. Det är också viktigt att vara en bra historieberättare. Jag tror att reportrarna kan ge tävlingen en skjuts och öka mediekännedomen. Duktiga reportrar kan hjälpa till att höja båtarnas credd, säger Fabian Bengtsson.

Varför ska man lägga mer av sitt år av sin karriär på det här?
– Man får chansen att ta del av en världsomsegling som påminner om att bestiga Mount Everest. Det är det tuffaste jobbet i medievärlden. Man måste vara hårdhudad.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volvo Ocean Race

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.