Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Det var inget konstigt för mig att gå in och ta tag i saker”

Publicerad: 7 mars 2018, 13:48

Intervju med Aftonbladets nya publisher Lena K Samuelsson om ledarskap, metoo och Aftonbladets största utmaningar.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLena K SamuelssonSchibsted

Sommaren 2012. Lena K Samuelsson har just stått på redaktionsgolvet berättat om ett omfattande sparpaket för medarbetarna på SvD. Nu sitter hon samtalar med Aftonbladets dåvarande publisher Jan Helin inne å Burger King i korsningen Vasagatan/Kungsgatan ett stenkast från Schibstedhuset. Några månader senare lämnar hon över chefredaktörsrollen på SvD till Fredric Karén.  Under de fem år som följer kommer Lena K Samuelsson ägna sig åt CSR, kommunikation och varumärke. Det märks. Varje svar ramas in i någon sorts positiv anda.

Klockan 11.00 och några trappor upp från SvD mötte hon kollegorna på det redaktionsgolv där hon styrt Sveriges ledande mediehus i tre månader. Nu ger hon beskedet att Lena K Samuelsson blir Aftonbladets publisher permanent.

– Det känns fantastiskt och starkt. Det är en fantastisk redaktion och organisation och jag är stolt över att få leda dem, säger Lena K Samuelsson till Resumé.  

Hon återvänder därmed till tidningen snart 17 år efter att hon tog jobbet som SvD:s chefredaktör. Då hade hon arbetat på kvällstidningen i mer i ett decenium och karriären inleddes redan som 14-åring då hon redigerade på Kronobergaren. När Sofia Olsson Olsén sjukskrev sig i vintras fick Lena K Samuelsson ta över taktpinnen på en arbetsplats som varit utsatt för starkt externt tryck under hösten, men också internt missnöje.

Hur var det att komma in under en så pass turbulent period som du gjorde?
– Jag kan ju Aftonbladet. Jag hade en lång tid här innan jag gick över till SvD och har följt tidningen i Schibsteds koncernledning. Det var därför inget konstigt för mig att gå in och ta tag i saker när det kommer till kultur, organisation, våra kanaler, men kanske framförallt diskussioner kring journalistik. Det är ju där Aftonbladet både börjar och slutar. Det är en stark organisation och redaktion.

Vad har diskussionerna handlat om?
– Jag har sett över det som behöver ses över. För mig handlar det om att klura ut vad som ska bli nästa steg i Aftonbladets digitala resa och som landets ledande mediehus och vad vi vill med vår journalistik. Det känns otroligt roligt och inspirerande att få leda en ledande nyhetsorganisation som Aftonbladet. Med en stark position på marknaden, stabil ekonomi och hög andel digitala intäkter.

Hur skulle du själv beskriva din ledarstil?
– Det får du nog i första hand fråga andra och den har nog förändrats med åren, men jag tror att jag är tydlig och försöker lyfta fram andra. Jag tycker om att ge andra plats. I det digitala landskapet med en hög publiceringstakt är det viktigt att delegera. Det är en förutsättning. Men det gäller också att vara en tydlig ledare när det behövs, man kan inte lämna ifrån sig allt.

Vad vill du förändra?
– Aftonbladet är en organisation där allting förändras, hela tiden. Men för mig handlar det om att hitta en vision för vad nästa steg ska bli när det kommer till att jobba med data, AI, nya mätmetoder och journalistiskt berättare. Det kommer att bli en spännande resa, men just i dag är det lite tidigt att börja prata om planerna konkret.

Det var ju en tuff höst för tidningen med många negativa rubriker. Du som arbetat med Schibsteds varumärken. Hur tror du att Aftonbladets varumärke påverkades av metoo?
– Det vore en lögn att säga att vi inte påverkades under den perioden. Det gjorde alla som syntes på det sättet som Aftonbladet gjorde i rapporteringen. Däremot tror jag inte att vi påverkas på längre sikt.

– Internt tror jag att metoo det blev en positiv väckarklocka, inte bara för Aftonbladet utan för hela branschen. Det förde med sig mycket bra och gav oss och andra chansen att ställa nya krav på kulturen. Som ledare blev jag väldigt inspirerad.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.