Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Detta betyder Instagram Stories för varumärken

Publicerad: 3 augusti 2016, 08:50

Emma Blom, vd Social Industries.

Redan nu har flera amerikanska varumärken och influencers dragit nytta av Instagram Stories. – Som ett Snapchat för vuxna, säger Emma Blom.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookSociala medierEmma BlomSocial IndustriesSnapchat

Instagram Stories öppnar upp möjligheter för varumärken och sociala influerare med många följare på Instagram. Många varumärken har redan bildat sig en följarskara på Snapchat där de skickar vardagliga bilder som följarna tar emot. Nu kan de göra samma sak på Instagram.

Instagram har hittat ett sätt för varumärken och individer att posta mer utan att svämma över användarnas flöden. Instagram skriver själva på sin blogg: Med Stories så behöver du inte oroa dig för att posta för mycket. Istället kan du dela så mycket du vill genom dagen, med så mycket kreativitet du vill”.

LÄS MER: Nya Instagram Stories - identiskt med Snapchat
LÄS MER: Reaktionerna på Instagram Stories

Men de gäller att använda korten rätt. Emma Blom är vd på sociala mediebyrån Social Industries. Vi frågade henne vad den nya funktionen innebär.

Varför gör Instagram det här draget?
– Det här är inte första gången Facebook lägger till funktioner och features som liknar andra populära appar, och just Snapchat har ju länge gäckat Facebook, vilket inte minst visat sig i försöken att köpa upp Snapchat och sedan släppa en rad appar som mer eller mindre kopierade Snapchats funktioner. Är det någon som minns den mycket märkliga Slingshot till exempel? Det här känns som nästa steg.

Varför så likt Snapchat?
– Det beslutet är förstås byggt på formatets popularitet världen över. Det är också ett sätt att tillgängliggöra mer innehåll på Instagram, som de senaste åren tappat den autencitet och ”här och nu-känsla” som Snapchat blivit ett svar på för en yngre generation framför allt. Det här har ju också Instagram själva gått ut och sagt. Jag kan inte låta bli att se det som ett Snapchat för vuxna, som nu kan leka loss i en app de är mer bekväma i.

Vad innebär det för varumärken?
– Det här är såklart en möjlighet för varumärken, särskilt nu i början när hypen är så stor och folk är sugna på att se hur det här ser ut. Men som vanligt ställer det också krav på varumärken att kunna kommunicera snabbt i ett nytt format. På längre sikt så ser jag det här som ett led i en större trend, där innehåll måste vara mer autentiskt, relevant och framför allt produceras och publiceras oändligt mycket snabbare än merparten av det vi ser idag.

Vad är utmaningen?
– Instagram Stories dras ju med ett av Snapchats största problem ur ett annonsörsperspektiv, nämligen att innehåller försvinner efter 24 timmar. Ge mig den marknadschef som vill betala dyrt för att skapa innehåll som sedan förstörs efter ett dygn!

Har du sett några varumärken testa Stories?
– Ja, en del amerikanska varumärken, bland annat Wholefoods, Net-a-porter och Nasa, men framförallt många influencers. Många har kallat det för en Snapchatkopia och ”länkat” vidare till sitt Snapchatalias, men det där kommer lägga sig efter ett tag. Folk reagerade på samma sätt när Instagram släppte annonser och det varade ju knappt en vecka. Jag gissar att det är många community managers som i detta nu sitter och filar på sin första story, som vi kommer se under dagen.

Hur varumärken kan använda Stories:

- Bakom kulisserna material
- Ett sätt att slå Instagrams nya algoritm som lanserades tidigare i år. Instagram gjorde sig av med det kronologiska flödet och började posta inlägg som anses vara mest intressant för användaren
- Takeovers, samarbeta mer med influencers exempelvis
- Live-material

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.