Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

DI-artikel gav budrusch på Tasteline

Publicerad: 22 mars 2012, 15:51

Mats Ericsson, vd för Schibsted Tillväxtmedier, uppger att intresset för Tasteline tog skruv efter att DI avslöjat att ett bolaget lagt ett bud.

Foto: Magnus Bergström.

Idag, torsdag, stod klart att Schibsted Tillväxtmedier säljer Tasteline till Mathem. Enligt vd Mats Ericsson har många varit intresserade av att köpa Tasteline: – Jag befann mig i Hong-Kong när jag fick höra att någon läckt att en potentiell köpare lagt ett bud på Tasteline. DI-avslöjandet gjorde att det hela tog skruv, säger han.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Mathem köper Tasteline av Schibsted Tillväxtmedier och får 29 000 recept och 1,5 miljoner unika besökare per månad på köpet.

Schibsted  Tillväxtmedier vill inte berätta vad köpeskillingen landar på, men kan  i alla fall bekräfta att man har fått in ganska många bud på bolaget:

–  Schibsted Tillväxtmedier är ett holdingbolag och vår huvuduppgift är att  köpa och sälja bolag om vi får rätt pris. Här handlar det om att  Tasteline inte har haft så stark tillväxt och utveckling och därför  kändes det rätt att sälja bolaget, säger Mats Ericsson.

Han  berättar också att det var DI-avslöjandet om att en potentiell  köpare lagt ett bud på Tasteline som fick en rad andra intressenter att  strömma till.

Så här sade Mats Ericsson till DI om budet:
"Jag kan  bekräfta att vi nyligen har fått ett bud på Tasteline. Men det har inte  varit tillräckligt. Vi släpper inte bolag med mindre än att vi är nöjda  med priset. Detta är inget konstigt. Vi får kontinuerligt bud på våra  bolag. Är priset rätt säljer vi."

Men nu har alltså Schibsted Tillväxtmedier fått ett tillräckligt attraktivt bud på Tasteline och säljer bolaget.

9 av Tastelines 11 medarbetare följer med i förvärvet till Mathem, men bolagets vd är inte en av dem.

Mats Ericsson tror verkligen att Mathem är rätt ägare för Tasteline:
– Jag övertygad om att den nya ägaren har mycket synergier att räkna hem, säger han.

Tasteline köptes först av Svenska Dagbladet, men Schibsted Tillväxtmedier genomförde ett internt förvärv år 2008.

Schibsted Tillväxtmedier räknar med nya förvärv inom kort:
– Vi är aggressiva på den svenska marknaden under 2012, säger Mats Ericsson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.