Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Di ger sig in i klickmatchen

Publicerad: 26 September 2014, 13:04

Maria Nilsson.

Foto: Dagens Industri.

Di.se inleder en satsning på sociala medier och söker efter en sociala medier-redaktör och en utvecklare av koncept runt sociala medier. Ytterst handlar satsningen om att nå ut bättre till yngre målgrupper.


Ämnen i artikeln:

Jack Werner

– Vi som alla andra ser att det är en viktig kanal. Så är det inte svårare än så, säger Maria Nilsson, chef för Di.se

Hon menar att DI ska fortsätta att vara det man är, men att man vill använda sociala medier-kanaler för att nå ut bredare med nyheter och annat material.

Mycket handlar om att nå ut till yngre målgrupper på ett bättre sätt än tidigare.

– Vi har en stor grupp läsare som kommer till vår startsida, men vi har inte så många yngre personer som hittar oss den vägen, säger Maria Nilsson.

Hon tycker att Di ändå har börjat röra sig i rätt riktning, men vill nu öka farten genom att plocka in en sociala medier-redaktör samt en konceptutvecklare.

– Vi är aktiva på Twitter och vi har börjat att använda oss mer av Facebook för att sprida våra nyheter, säger Maria Nilsson.

Tänker ni bygga en stor sociala medier-redaktion på sikt?
– Vi måste börja någonstans eftersom vi inte har varit så starka på området, säger Maria Nilsson.

Det känns som att ni har skruvat er högerspalt en del på sistone? Pratar vi klickfiske?
– Jag kan inte riktigt svara på om högerspalten har skruvats eller ej, men visst det är vår publikfriare. Vi har mycket kvalitetsjournalistik, men sedan bjuder på vi på något mer lättsamt också, säger Maria Nilsson.

DN Debatt passerade nyligen 100 000 följare på Twitter. Hur ser det ut för er?
– Vi har inga jättestora tal, utan kanske cirka 20 000 följare. Men vi tänker naturligtvis att Twitter är ett sätt att nå ut, säger Maria Nilsson.

Hon berättar också att Di följer webbplatser som lajkat.se och socialanyheter.se med stort intresse, men att man inte tänker starta någon särskild avdelning eller så för sociala medier, utan att det ska integreras i det övriga flödet.

– Vi tycker att vi har så mycket bra material att vi rimligtvis borde kunna få bättre genomslag, säger Maria Nilsson.

Är det en ny Jack Werner ni letar efter?
– Det här är ett första steg för oss. Jack Werner får gärna höra av sig. Det går bra att ringa mig, haha, säger Maria Nilsson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Jack Werner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.