Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Di-granskning av Vattenfall växer med lästips

Publicerad: 3 januari 2013, 10:11

Dagens granskande uppslag i Dagens Industri

De senaste dagarna har Dagens Industri publicerat granskande artiklar kring Vattenfalls ökade investeringar i fossila bränslen i Sverige och Tyskland. Intill artikeln annonserar tidningen efter tips från läsarna. För Resumé berättar reportern Kim Lundin att Di:s granskning kommer att växa.


Ämnen i artikeln:

VattenfallDagens Industri

I går avslöjade Dagens Industri helstatliga Vattenfalls planer i tysthet på en rekordinvestering i kol och gas. Bolagets koldioxidutsläpp världen över är dubbelt så stora som Sveriges och går tvärt emot deras uttalade hållbarhetsmål.

Under granskningens andra dag rapporterar tidningen om bolagets planer på att bygga ut brunkolsfyndigheterna i Tyskland. En utbyggnad som skulle generera i koldioxidutsläpp som motsvarar hela Sveriges samlade årliga utsläpp under 35 år.

I samband med gårdagens publicering i papperstidningen annonserade Di tydligt efter tips från läsarna.

– En del tips har redan kommit in. Samtidigt är en del material producerat i förväg innan vi började annonsera efter tips, säger Di:s reporter Kim Lundin till Resumé.

Hur omfattande är den här granskningen?
– Det kommer fler publiceringar den närmaste tiden, mer kan jag inte säga. Det är relevant för oss som affärstidning eftersom det är statens största bolag och därmed har ett stort allmänintresse. Klimatfrågan är viktig och som affärstidning är det också naturligt att lyfta fram de ekonomiska aspekterna och riskerna med de mycket stora satsningar Vattenfall nu gör.

Kim Lundin har granskat energibranschen och Vattenfall sedan 1996, för Di:s räkning sedan år 2000.

– Det har blåst länge kring Vattenfall. För ett par år sedan var det kanske som värst när bolaget hade stora kommunikationsproblem kring sina kärnkraftverk i Tyskland och tappade flera hundra tusen kunder på kort tid. Då var varumärket rejält skadat, främst i Tyskland som är bolagets största marknad.

Hur står sig Vattenfalls varumärke idag?
– Det är svårt att bedöma som journalist. Även ägaren staten har tidigare uttryckt att varumärket påverkats negativt. Bolagen i energibranschen har inte särskilt högt förtroende hos allmänheten och Vattenfalls anseende går inte i positiv riktning.

Har du som reporter varit med om att annonsera efter läsartips i direkt anslutning till dina artiklar?
– Jag kan inte minnas något liknande fall för mig personligen. Det är ett relativt nytt grepp.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

VattenfallDagens Industri

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.