Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 21 februari 2014, 08:11
Henrik Stangel.
Foto: Andreas Elgstrand.
160 miljoner kronor före personalbonus på 1,3 miljoner kronor. Så mycket gör DI i vinst för helåret 2013. – Jag är mycket nöjd över att vi har kunnat hålla emot i den allmänna nedgången på mediemarknaden. På flera områden har vi till och med lyckats skapa en tillväxt, säger Henrik Stangel, vd på Dagens Industri.
I början av februari rapporterade Resumé att DI gör en vinst på 149 miljoner kronor för helåret 2012, men vinsten var hela 57 miljoner kronor lägre än året dessförinnan.
DI ökar vinsten med 11 miljoner kronor till 160 miljoner kronor. Detta är före bonusar till personalen på 1,3 miljoner kronor. Sammantaget innebär det att DI levererar en lönsamhet på 20 procent.
DI:s vd Henrik Stangel uppger också att största tillväxten har skett inom Upplageförsäljningen, Digitala Annonseringen och Tema&Konferens under 2013.
Tidningsannonseringen har dock backat 3 procent.
DI har idag 350 000 läsare, enligt Orvesto Konsument och DI.se besöks av cirka en miljon unika besökare per vecka.
– DI har lyckats hålla en stabil räckviddsutveckling i alla kanaler, vilket får ses som en bekräftelse på att läsarna gillar vad vi gör, säger Henrik Stangel i en kommentar.
DI introducerar en rad nya erbjudanden och tjänster för sina prenumeranter under 2011.
En sådan är DI Agenda som erbjuder ämnesorienterade tjänster för prenumeranter. Första områdena täcker Energi, Handel och Vård&Omsorg.
DI:s chefredaktör, Peter Fellman, uppger också att man ökar prenumeranternas tillträde till det betalda innehållet via di.se.
Här ska man ha ett inloggat läge där man läsa såväl tidningens innehåll
som uppdaterat material.
– Våra läsare kan nå allt innehåll på samtliga plattformar; desktop, mobilt läsplatta, säger Peter Fellman i en kommentar.
Karl-Johan Byttner