Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DI ökar print med 218 procent

Publicerad: 24 Februari 2014, 07:59

Dagens Industri har ökat med 11 miljoner kronor till 160 miljoner kronor under helåret 2013. Nu rapporterar DI en försäljningsökning inom print på hela 218 procent på en enda vecka.


Ämnen i artikeln:

Andreas Sandin

– Vi kan inte gå ut med några siffror, men det har inget att göra med  sportlov eller liknande. Det rör sig om en helt normal vecka, säger  Andreas Sandin, annonschef på Dagens Industri.

DI har sett en tydlig trend under hösten med uppgångar på 5-10 procent varje vecka.
–  Många kollegor är försiktiga, men det handlar om att visa  självförtroende och skapa en nära kontakt med läsarna. Det är klart att  nätannonsering har en tydlig mätbarhet, men man stora annonsköpare  skulle inte lägga pengar på print om man inte såg några  försäljningseffekter, säger Andreas Sandin.

Så du menar ungefär som det klassiska citatet med Oscar Wilde att ryktet om min död är kraftigt överdrivet?
–  Det är självklart en utmaning för print att hitta bättre mätmetoder, men det känns kul att kunna slänga sig med Oscar Wilde-citat en morgon som  denna, haha, säger Andreas Sandin.

Han menar att det inte går att ”deffa” sig ur en svacka.
– Det har sällan varit en lösning att spara, säger Andreas Sandin.

Han  anser också att många säljare måste inse att man har läxa att göra när  det gäller att förklara vad printmediet egentligen är idag.
– Många  marknadschefer och personer på mediebyråer tillhör en generation som print  inte är lika självklart för, säger Andreas Sanding.

Han sticker inte  under stol med att ökning på 218 procent endast är under en vecka, men  trenden är ändå att kurvan pekar kraftigt uppåt för DI:s  printannonsering.

DI har väl alltid varit ett vinstmaskineri?
–  Man får fråga sig var det kommer ifrån. Vi har vågat satsa och vi  ifrågasätter allting löpande. Det blir en självuppfyllande protetia om  man lyssnar på alla som talar om printmediets död, säger Andreas Sandin.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Andreas Sandin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.