Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DI ökar vinsten

Publicerad: 9 Februari 2012, 13:32

DI:s chefredaktör Peter Fellman.

Foto: Joey Abraityté.

Dagens Industri har full vind i seglen och gör en vinst på 206 miljoner kronor för 2011, vilket jämföras med 2010 års jämförbara resultat på 184 miljoner kronor: – Vi gör vårt näst bästa resultat på tio år och har en marginal på 26,3 procent, säger Peter Fellman, chefredaktör för Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Peter FellmanDagens Industri

Dagens Industri går som tåget trots den ekonomiska turbulensen i världen.

Resultat för helåret 2011 har förbättrats med hela 22 miljoner kronor i förhållande till 2010 års jämförbara resultat:

– Våren gick jättebra, men annonsaffären var tuff under hösten. Ändå gjorde vi ett fantastiskt resultat så det känns väldigt bra, säger Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri.

22-miljonersvinsten fördelades enligt följande. Cirka 75 procent hamnade inom print-produkten, medan 20 procent låg på webben och resterande 5 procent rörde sig om vinster i samband med olika konferenser som exempelvis Gasellen.

Men under hösten var det alltså betydligt tuffare för DI än under våren:

– Det var inte så att vi rasade ihop precis. Vi är i princip den enda rikstidningen som har ökat upplagan med 2 000 prenumeranter, säger Peter Fellman.

Dagens Industri har idag en upplaga på cirka 103 000-104 000 läsare och en räckvidd på 401 000 läsare, vilket är en ökning med 6 procent enligt Orvesto Konsument.

DI Weekend steg med 12 procent till 375 000 läsare, medan DI Dimension ökade med 3 procent till 268 000 läsare.  Därtill kan också nämnas att di.se har drygt en miljon unika besökare per vecka och 20-25 miljoner sidvisningar.

Peter Fellman tror verkligen att även print-produkten har framtiden för sig:

– I all uppgivenhet är det otroligt lätt att tappa sugen med print, men vi tror inte att det är kört för print-produkter. Vi har satsat hårt på att göra en bra tidning hela året, säger han.

En ytterligare förklaring till DI:s framgångar är att kundtjänst lyckas övertyga mer än varannan som ringer för att säga upp prenumerationen att inte göra det:

- Det finns självklart massor med orosmoln på horisonten. Inte minst för att den europeiska krisen och konjunkturen påverkar high-end-annonser. Men det känns ändå som att det nya året har börjat bra för oss, säger Peter Fellman.

Den stora utmaningen ligger i att kunna behålla och samtidigt växa affären. Här spelar det inte så stor roll om produkten hamnar på läsplatta eller någon annan kanal, resonerar Peter Fellman.

Han är finlandssvensk och inledde sin journalistiska bana inom radio- och tv-området i Finland.

Han gick därefter in på en nyhetsbyrå som är den finska motsvarigheten till TT och sedan en finländsk dagstidning.

Han började på Reuters i Sverige 1996 och blev nyhetschef där 1999. Sedan började han som reporter på DI och efter endast ett halvår utsågs han till nyhetschef., vilket han var i nära tio år. Men för cirka 2,5 år sedan utsågs han till chefredaktör.

Vid det skedet låg vinsten på 89 miljoner kronor, året efter 184 miljoner kronor och nu alltså hela 206 miljoner kronor.

Men det är inte så att Peter Fellman lutar sig tillbaka och slår sig för bröstet precis:

– Det är farligt när vi ses som en institution. Vi måste hela tiden vara rädda och inte känna oss onåbara. Så vi jobbar hårt med hur DI ska se ut om fem år och här är den stora utmaningen att gå till betalda digitala produkter, säger Peter Fellman.

Dagens Industri har idag 160 anställda, varav 90 på redaktionen. Några omedelbara rekryteringsplaner finns inte, utan inställningen är som förut. Det vill säga inte bli tjocka och feta.

Men en satsning som redan är klar är att man återigen ska dra igång en tidning som riktar sig till studenter:

– Problemet med Diego var att man inte lyckades med distributionen. För det första gick tidningen ut då det fanns mängder med tidningar ute i hyllorna och sedan skickade vi Diego med den vanliga tidningen. Nu gör vi inte om samma misstag, utan distribuerar studenttidningen direkt till de 40 000 mest intressanta studenterna i landet, säger Peter Fellman.

Vad tror du är dina främsta ledaregenskaper?

– Jag brinner för att göra den bästa tidningen varje dag och hatar verkligen att förlora, säger Peter Fellman.

Ni anklagas ibland för att gå affärsfolkets intressen lite väl mycket. Hur ser du på kritiken?

– Skulle man sitta med min telefon en vecka skulle man inte tycka så längre. Jag tycker också att en vecka utan skäll är en dålig vecka, säger Peter Fellman.

Vad får du för bonus nu när Dagens Industri går så bra?
– Det vill jag inte kommentera, men så mycket kan jag säga att alla i personalen får en bonus på 90 procent av sin månadslön, säger Peter Fellman.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.