Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Di om Brexittrafiken: "Midsommarläsningen var sagolik"

Publicerad: 28 juni 2016, 12:29

Foto: Andreas Elgstrand

Trots att midsommarafton var i vägen genererade Brexit fördubblad läsning jämfört med en normal dag för Dagens Industri. På måndagen rusade läsarsiffrorna och låg 84 procent över snitt.


Ämnen i artikeln:

Brexit

Brexit kommer att vara en central händelse i många människors minnen av sommaren 2016, precis som Grexit satte sina spår i fjolårets. Händelserna följer samma mönster, menar Dagens industris redaktionschef Jonas Jonsson.
– De ligger i en särskild skärningspunkt av politik, näringliv, företags- och privatekonomi.

Och när de faktorerna sammanfaller så älskar läsarna Dagens industri, menar han.
– Grexit och Brexit är kvitton på att vi är en bra kompis när världshändelser inträffar, som har börs- och valutadramatik samt ger effekter på marknaden.

Redaktionen var ordentligt bemannad under valhelgen, berättar Jonas Jonsson. Reportrar och experter var på plats i London för att skriva såväl som delta i sändningar i samarbetet med Expressen TV, där man kört Börsmorgon Brexit special.

Midsommaren hade, trots helgkrocken, mycket bra läsar- och tittarsiffror.
– Läsningen under midsommarafton var helt sagolik och vi hade mer än dubbelt så många läsare som en vanlig fredag. Även tittarna hängde med hela aftonen.

Under måndagens börsöppningsdramatik gick läsningen upp i taket. Man låg 84 procent över en snittmåndag och hade därmed hela 3,3 miljoner sidvisningar. Tittarsiffrorna i Börsmorgon tillsammans med Expressen TV genererade samma tittarsiffor på en dag som man annars gör på en hel vecka.
– Såhär i efterhand var det verkligen rätt att vi satsade så hårt som vi gjorde, säger Jonas Jonsson och berättar att även de betalande prenumeranternas e-tidning gick bra, med hela 25 000 nedladdningar. Dagens industri hade som vanligt öppna artiklar under den första kritiska nyhetsperioden, men efteranalyser och fördjupningar i låsta läget senare.

– Det var är väldigt många nedladdningar jämfört med vad vi har vanligtvis, vilket dessutom är fantastiskt med tanke på det enorma flödet som ändå fanns i radio, tv och andra medier. Det fanns en törst efter vårt samlade grepp och våra anlyser. Det är ytterligare ett kvitto – på att låst material fungerar trots det stora gratisflödet, säger Jonas Jonsson.

I tillägg nådde tidningen nära 100 000 britter via Facebook, med deras vädjan till England om att stanna i EU, som tillsammans med Fredrik Reinfeldts debattartikel översatts till engelska.

Svenska Dagbladet hade likväl som Dagens industri förstärkt bemanning under midsommarhelgen med anledning av Brexit, meddelar redaktionschef Maria Rimpi. Man hade ett team på plats i Manchester och alla korrar var satta i arbete. Händelsen har dominerat tidningens nyhetsarbete de senaste dagarna.
– Vi hade en väldigt bra trafikutveckling under midsommarhelgen, särskilt i mobilen. Jag skulle tro att den till största delen kan förklaras av Brexit och läsarnas intresse för den här historiska händelsen, skriver Maria Rimpi i ett mejl.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Brexit

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.