Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DI om kampanjjournalistiken: ”Syns att ämnet är känsligt”

Publicerad: 7 Maj 2015, 07:42

Peter Fellman, chefredaktör på DI.

Foto: Andreas Elgstrand (montage)

Hela veckan har Dagens Industri granskat Decemberöverenskommelsen. Redan från start deklarerade de sin ståndpunkt – att den måste rivas upp. – Det syns att det här ämnet är känsligt, säger chefredaktören Peter Fellman.


I måndags drog DI igång sin granskning av Decemberöverenskommelsen, och i synnerhet missnöjet som finns mot den. På förstasidan förklarade Peter Fellman att tidningens uppfattning är att den bör rivas upp, och på ledarplats gav PM Nilsson skälen till varför. Därefter har frågan speglats ur olika perspektiv på nyhetsplats, bland annat genom om enkät bland näringslivstoppar som visar att en klar majoritet tycker att överenskommelsen är dålig.

– Det var faktiskt högervindar i valet, inte vänstervindar. Ändå har Alliansen gått med på detta som tydligt driver regeringen vänsterut.  Då kan inte vi som Dagens industri bara sitta passiva när en budget läggas som höjer både bidrag och skatter samtidigt som företagsfrämjande åtgärder såsom rot- och rutavdraget minskas. Och den här politiken ska gälla i tre år till. Den här "sanningen" måste vi åtminstone lyfta upp till debatt och inte göra det lätt för allianspartierna att ducka och säger att de ska föra en "aggressiv oppositionspolitik" men samtidigt lägger ner sina vapen, säger Peter Fellman.  

Han menar att det är en viktig sak att granska – inte minst ur ett demokratiskt perspektiv.  
– Frågorna måste ständigt ställas kring alternativen; är det bättre med ett nyval i alla fall eller ska partierna på allvar försöka hitta andra blocköverenskommelser? En annan svår fråga är hur länge partierna ska frysa ut alla som röstat på sverigedemokraterna. Det är faktiskt snart 15 procent av befolkningen som man alltså inte vill ha att göra med. Med den taktiken tror jag tyvärr SD bara stärks ytterligare och riskerar uppfattas som det enda riktiga oppositionspartiet.  

Kan man då säga att ni gick in i den här granskningen på ett förbehållslöst sätt?
– Nej, vi var tydliga från start med att det här är tidningens ståndpunkt både med det jag skrev på första sidan och PM Nilssons ledare. Sedan gör vi en objektiv granskning i nyhetsdelen. Vi har inte styrt frågorna men vi har kunnat visa att 71 av 101 företagsledare tycker att politikerna ska riva upp pakten. Samtidigt kommer alla till tals, i dagens tidning både statsminister Stefan Löfven och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Var ledarredaktionen inblandad i beslutet att göra en redaktionell granskning?
– Ja, framför allt var det jag och PM Nilsson som pratade om det. Sedan har vi pratat med våra politikreportrar. Jag satte mig med dem efter en natts funderade, och då var alla laddade för en granskning.  

Vilka har varit de tidigaste reaktionerna?
– Det är intressant att de starkaste reaktionerna framför allt i sociala medier kommer från vänsterhåll. Men det visar tydligt vilka som har mest att förlora. Det är guldläge för V som i tre år kommer att ha ett jätteinflytande i svensk politik.  

Kommer ni att göra mer kampanjjournalistik framöver?
– Ja, det tycker jag, när det är saker som vi tycker är viktiga. Det är vår uppgift är att lyfta fram det tydligt. Det syns att det här ämnet är känsligt, och jag är förvånad att Ekot inte plockade upp vår nyhet om företagsledarna ens i morgonsändningen. Det är en intressant nyhetsvärdering.  

Har du någon teori om varför?
– Jag tror att det här är politiskt jobbigt.  

Hur kommer det sig att ni som näringslivstidning granskar en allmänpolitisk fråga på det här sättet?
– Vi har under de senaste åren utökat vår politikbevakning, inklusive anställningen av PM Nilsson. Det är för att politiken är så otroligt viktig för näringslivet i dag. Vi tycker vi är skyldiga våra läsare i och utanför näringslivet ställa politikerna mot väggen - det är ju en våra uppgifter.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.