Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

DI-reporterns kungliga annonsidé för Hyundai

Publicerad: 1 mars 2012, 14:13

Håkan Matson.

Foto: Resumé.

Dagens Industris bilreporter Håkan Matson tyckte sig ha kommit på en klurig annonstext kring hur Hyundai kunde rida på att kungen färdades i en Terracan första gången han skulle besöka Victoria och Daniels dotter Estelle. Han fick dock tji: – Vi känner Matson väl, men i det här fallet rör det sig mest om bildrättigheter haha, säger Roland Bägén, marknadschef på Hyundai.


Ämnen i artikeln:

EstelleDagens Industri

DI:s bilreporter Håkan Matson slog idag till med en artikel med rubriken ”Estelles stora gåta är ännu inte löst".

I artikeln syftar han inte på namnet och inte heller på vem som tagit första bilden av Estelle, utan snarare på hur kungen kunde välja att färdas i en Hyundai Terracan med takbox första gången han ska besöka sitt barnbarn på Haga Slott.

Håkan Matson berättar också att han länge haft en dröm om att bli reklammakare och att han helt sonika ringde upp Hyundai i Sverige med förslag på en annonstext.

"Om du vill vara säker på att komma fram på ditt livs viktigaste resor – gör som kungen. Välj Hyundai."

Håkan Matsons förslag möttes dock med kalla handen av Hyundai:

– Jag har nog ingen framtid i reklambranschen, säger Håkan Matson, som är en av landets ledande bilreportrar.

Är det här något som man verkligen funderar på i era kretsar alltså. Jag menar bland er bilreportrar?
– Nej, skämt åsido är det väl inte i klass med Ranelid, men det känns ändå som att kungen har så mycket olika bilar att tillgå så varför använda just den, säger Håkan Matson.

Vad har du fått för reaktioner?
– Det är väl en del som har tyckt att det var kul läsning. Något tyckte väl också att man skulle ta upp miljöaspekten, men det håller jag inte riktigt med om eftersom Hyundai Terracan är en SUV bland många andra, säger Håkan Matson.

Hur många bilar har egentligen kungen?
– Ett 15-tal. Alltifrån De Tomason till Ferrari 456. Så han kunde ha valt något lite vassare, hehe, säger Håkan Matson.

Håkan Matson har skrivit om bilar sedan 1984, men har aldrig fått tillfälle att besöka kungens garage:

– Jag försökte att få komma dit flera gånger under Expressen-tiden, men vi lyckades aldrig. En vaken PR-människa borde ta chansen att visa upp vilka bilar kungen har, men jag kanske kan få en inbjudan efter artikeln, säger Håkan Matson.

Hyundais marknadschef Roland Bägén menar att bilbranschen är liten och att han känner Håkan Matson väl.  Han ser bara positivt på artikeln och än mer positivt på att kungen väljer deras bil:

– Det visar att kungen har gott omdöme, säger Roland Bägén.

Han tycker dock att just Hyundai Terracan inte är så representativ för vad varumärket står för idag:

– Det har hänt jättemycket sedan vi slutade tillverka bilen år 2007. Så eftersom nu kungen verkar gilla Hyundai vore det roligt om han valde en nyare modell när han väl ska byta bil – till exempel en Santa Fe eller IX 35, säger Roland Bägén.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

EstelleDagens Industri

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.