Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

DI:s supervinst: 205 miljoner

Publicerad: 7 februari 2011, 11:30

Stor glädje råder hos Dagens Industri. Under lunchen idag informeras personalen om siffrorna för 2010. Och de är häpnadsväckande. – Vi hade en hemlig våt dröm om att nå 200 miljoner i vinst, säger chefredaktören Peter Fellman.


Ämnen i artikeln:

Peter FellmanDagens Industri

Under dagens lunch berättar Peter Fellman för personalen om fjolårets resultat. Vinsten, efter att personalens bonusar är utbetalda, landar på 205 miljoner kronor. Vinstmarginalen blev 28 procent, vilket är högre än 2008-års marginal på 26,7 procent. Man får gå tillbaka till rekordåret 2007 för att hitta en högre marginal.

I höstas sade han till Resume.se att vinsten för helåret skulle landa runt 150 miljoner kronor.

Vad har hänt sedan dess?

– Vi hade en hemlig våt dröm att nå 200 miljoner i vinst. Det som har hänt är att vi har haft en jättestor hjälp av konjunkturen. Dessutom har vår annonsavdelning legat över snittet på marknaden. Vi har högre marginaler än konkurrenterna och förbättringen är större än hos tv kanalerna, som det pratas så mycket om. Samtidigt är tidningsintäkterna högre än någonsin, säger Peter Fellman.

Dagens Industri gjorde ett reslutat efter finansnetto på 74,8 miljoner 2009. Det är med andra ord en enorm upphämtning som företaget gör efter krisåret för branschen. Av intäkterna för 2010 kommer runt 300 miljoner kronor från tidningsintäkter, mellan 320 och 330 miljoner från annonsintäkter för papperstidningen och runt 100 miljoner från nätet, enligt chefredaktören.

– Talet om papperstidningens död gäller inte oss. Vårt erbjudande betalar man för, konstaterar Peter Fellman.

Hur ska ni använda pengarna i år?

– Vi pratar inte om budget för 2011 men vi vill inte vara sämre än i fjol, och vi har börjat det nya året starkt. Vi vill fortsätta leverera bra produkter och höja nivån på alla delar av vårt erbjudande, säger Peter Fellman.

Enligt honom är bland en större genomlysning av papperstidningen på gång, där läsarna bjuds in för att komma med synpunkter. Dessutom ska man sjösätta en ny DI Lördag och utveckla DI+ på iPad.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.