Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 18 februari 2015, 13:45
De digitala intäkterna ökar.
Många tidningar har en kämpig tillvaro med vikande intäkter. Men digitalt ökar tillströmningen av pengar. I fjol steg de digitala annonsintäkterna med 28 procent, enligt TU:s sammanställning.
Ämnen i artikeln:
IRMUnder 2014 drog morgonpressen in 710 miljoner kronor i digitala annonsintäkter enligt TU:s internetbarometer. Det är en ökning med 28 procent, eller nära 160 miljoner kronor, jämfört med 2013. Störst ökning noterades hos landsortspressen vars intäkter steg med nära 38 procent.
Det sista kvartalet förra året låg de digitala annonsintäkterna på drygt 230 miljoner kronor. Det är en ökning med 31 procent jämfört med året innan.
– Dagspressens digitala annonsintäkter fortsätter växa starkt. Tillväxten är starkare än ifjol men även mycket starkare än tillväxten för internetannonsringen i stort. Landsortspressens annonsintäkter på de mobila sajterna nära nog tredubblades under det sista kvartalet, kommenterar TUs chefsanalytiker Tobias Hedström.
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
IRM