Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Digitala medieköp backar på bred front

Publicerad: 10 December 2019, 09:09

Foto: Getty Images

De digitala medieköpen backade med hela 6,2 procent under november. Radio blev månadens vinnare med en positiv tillväxt på 12,9 procent.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 4,2 procent under november, jämfört med samma period föregående år. Månadens vinnare blev radio som uppvisade en positiv tillväxt om 12,9 procent och gjorde sin bästa novembermånad någonsin med totalt 50 miljoner i investeringar. Samtidigt backade de totala digitala medieköpen med hela 6,2 procent under månaden. Totalt förmedlades under november nästan 1,3 miljarder kronor.

De mediekategorier som ökade under november var förutom radio även sociala medier, TV, utomhus/trafikreklam och bio, som ökade med 9,1 procent. 

Trots detta blev november den svagaste novembermånaden sedan 2014.

LÄS MER: ”Medieinvesteringarna backar: Kan bli nedgång för första gången sedan 2013”

Den mediekategori som hade det tuffast i november var populärpress, som backade med 39,6 procent jämfört med samma månad föregående år. Ackumulerat har kategorin en negativ tillväxt om 24,2 procent under 2019. Även mediekategorierna fackpress, DR/Annonsblad, dagspress kväll, online video, dagspress landsort, dagspress storstad, online display samt sök uppvisade negativ tillväxt under november.

– November blev ett kvitto på att de traditionella räckviddsmedierna - såsom radio, utomhus/trafikreklam och TV – fortsatt är lokomotivet i marknaden. Mediekategorin radio gjorde sin starkaste novembermånad någonsin och även bio ökade kraftigt. De digitala kanalerna går trögare och backade med totalt 6,2 procent i november. Möjligen på grund av svårigheter med enhetliga valutor och en brist i förtroende för vad de levererar i förhållande till de traditionella och mer ”trygga” kanalerna, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.