Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Digitala satsningar hjälper inte tidningsbjässar

Publicerad: 18 November 2013, 07:31

Foto: Colourbox.

Tidningar som New York Times, Tribune och Time har satsat hårt på att kompensera bortfallet på printsidan med digitala intäkter. Det finns bara ett problem. De digitala intäkterna håller redan på att sjunka.


Ämnen i artikeln:

TimeNew York Times

Adweek konstaterar att ingen hade räknat med att de digitala intäkterna  skulle kompensera bortfallet på print-sidan och mer därtill över en  natt, men frågar sig samtidigt vad det betyder när de digitala  intäkterna hos tidningar New York Times, Tribune och Time redan håller  på att sjunka.

Time har exempelvis försökt att modernisera banner-annonsering samt introducera native advertising-produkter.

Adweek  anser att Time är ett talande exempel för alla kämpande förlag som just  nu försöker få sin del av den digitala kakan. Problemet är bara att  konkurrensen blir allt hårdare från bolag som arbetar med automatiserade  digitala annonsköp, enligt Adweek.

Analysföretaget EMarketer räknar  med att den amerikanska marknaden för digitala annonser växer med 15  procent i år, där magasin står en 13-procentig ökning i omsättningen och  tidningar endast 5,6 procent.

Utvecklingen går nedåt efter det.

EMarketer  räknar med de digitala annonsintäkterna hamnar på 10,8 procent i  genomsnitt mellan 2012 till 2017, där magasin ökar med 6,3 procent och  tidningar 3,6 procent.

Adweek menar att prognosen visar att förlagen  blir alltmer beroende av att skapa premium-modeller som erbjuder  annonsörerna automatiserade köp med dess låga kostnader och förbättrade  möjligheter att nå ut till specifika målgrupper.

Adweek uppger att 85  procent av annonsörerna redan köper annonser på det viset, men även om  alltfler förlag redan jobbar med egna annonsnätverk (annonsbörser) så är det endast 72  procent som har en sådan försäljning idag, enligt en undersökning från  IAB/Winterberry.

Magna Global räknar också med att 83 procent av den digitala displaymarknaden är automatiserad år 2017, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TimeNew York Times

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.