Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Digitala uppstickare visade vägen

Publicerad: 12 februari 2013, 10:34

I juni 2007 vann Clear Channel än en gång det stora femårsavtalet om Storstockholms Lokaltrafik: 100 t-banestationer, 800 vagnar, 1 900 bussar och 400 pendeltåg. Ingen offentlig miljö i Sverige passeras dagligen av så många ögon som SL:s. Konkurrenten JCDecaux hade i gengäld busskurerna, en plats där tittaren har tid att studera reklambudskapen.


För fem år sedan dominerades utomhus av Clear Channel och JCDecaux i ett tryggt oligopol. Därefter kom möjligen små och lokala utomhusbolag som hade kontrakt med lokaltrafiken eller några flygplatser. Och nya stora kontrakt betydde mer klister och klätter på stegar. Utomhus var mest papper och ibland några vepor.

Först 2011 slog DOOH (digital out of home) igenom när uppstickaren Visual Art och Jernhusen Media började utrusta järnvägsstationer med digitala tavlor. Sedan dess har Clear Channel, JCDecaux och snabbväxaren Wallstreet i Göteborg följt efter.

Under de senaste åren har Clear Channel expanderat på JCDecauxs bekostnad, bland annat genom att vinna SL:s busskurer och börja med digitala tavlor i tunnelbanan. Samtidigt har de mindre­, ofta digitalt inriktade, utomhusföretagen vuxit och nya uppstickare bildats.

PrognosDigitala tavlor blir allt vanligare, billigare och möjliga att tekniskt utveckla. Utomhusbranschen har fortfarande den digitala revolutionen framför sig. Visserligen kostar det att byta konventionella stortavlor, men det sker först när trafikströmmarna är så stora att investeringen kan räknas hem. Budskapet på tavlorna kan anpassas geografiskt, i tid på dygnet, efter väder eller riktas direkt till förbipasserande. I p-husen läser kameror av bilmodellen och inkomstanpassar budskapet. DOOH har framtiden för sig.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.