Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Digitala utmanaren klår de fysiska apoteken

Publicerad: 19 oktober 2017, 12:21

Sofia Modig är marknadschef på Apotea.

Apoteas marknadschef Sofia Modig är bäst i klassen i Resumés årliga tävling.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadschefer 2017Apotea

Apotea fyller fem år i år och har sedan starten fokuserat på att bygga en näthandel som de anställda själva skulle vilja handla i. De har inga fysiska butiker och planerar inte heller att öppna några. För i dag händer livet på internet, enligt Apoteas marknadschef Sofia Modig.

Hon tror att enkelheten har gjort Apotea framgångsrikt. Det går snabbt att handla och är ofta billigare än i butik. Konsumenterna loggar in på sajten med sin e-legitimation och kan då få hela familjens recept samlade. Till och med husdjurens. Det är inte bara Xtremes varumärkesundersökning som visar på fina siffror. Enligt rapporten "Handelns hetaste kedjor och butiker 2016", från branschtidningen Market, rekommenderar drygt sju av tio kunder sina vänner och arbetskamrater att handla på Apotea.

Hur lyckas man med det utan en enda fysisk butik?
– Det beror absolut på att vi fokuserar på tjänsten. Apotea har ett brett sortiment till bra priser och produkterna går snabbt att leverera. I andra webbutiker är det vanligt att varorna kommer efter tre dagar. Våra kunder får sina varor samma dag eller dagen efter. Det går förvånansvärt snabbt, säger Sofia Modig.

Apoteas byråer:
Produktionsbolag: Armstrong.
Digital marknadsföring: Add Relevance.
Pr-byrå: Halvarsson & Hallvarsson.

Övriga nominerade i kategorin:
Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat
Eric Lundberg, Apoteket AB
Håkan Jonsson, Apoteksgruppen
Emelie Friis, Kronans Apotek
Inger West, LloydsApotek

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.