Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Digitalbyrån bakom stödgrupp på Linkedin: ”Många sätter ihop resurser och tipsar”

Publicerad: 25 Mars 2020, 10:17

I slutet av förra veckan startade några personer från Web Guide Partner ett forum för företag som vill ha hjälp i krisen. – Vi kan inte tillverka andningsmasker , men vi kan bidra med att nå ut digitalt, säger Ulrika Molin affärschef på WGP.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetDigital kommunikation

De senaste veckorna har inneburit vikande intäkter, dystra besked och en oro för framtiden. Inte minst hos många småföretagare är informationsbehovet stort och det kan vara svårt att navigera under press. När flera verksamheter stannar av helt, blir andra överbelastade. De digitala kanalerna stiger i betydelse när personal ombes arbeta hemifrån.

Det var dessa insikter som gjorde att några personer från Web Guide Partner satte igång LinkedIn-gruppen Business as Usual den 20 mars som i dag har över 400 medlemmar. WGP är en digitalbyrå inom bland annat analys, tillväxtmarknadsföring och SEO med 32 anställda i Stockholm och Malmö.

– Vi är några kolleger som startade gruppen för att vi vill hjälpa till. Vi arbetar som konsulter inom digital marknadsföring, och har fått väldigt många frågor från våra kunder om hur de ska agera. Vi tänker att om de tycker det är svårt att veta vad man ska göra när marknaden förändras så drastiskt så måste det vara fler där ute som behöver hjälp, säger Ulrika Molin business director på WGP som understryker att byrån inte är avsändare för gruppen till Resumé.

– Vi kan inte tillverka andningsmasker eller vårda sjuka människor, men vi kan bidra med hjälp inom det vi kan bäst – att nå ut digitalt. Vår tanke är gruppen ska fungera som ett forum där företag, marknadsförare och byråer kan samarbeta och hjälpas åt i olika digitala frågor. 

Målgruppen finns till för alla som driver eller har frågor om digital verksamhet. Alla är välkomna att dela med sig av sina funderingar och sin expertis. Tanken är att gruppen ska fungera som ett forum för idéutbyte och kunskapsdelning.

Vi har fått många frågor från våra kunder där den vanligaste frågan är: ”Hur bör man tänka?”. Många har blivit väldigt ställda av att marknaden har förändrats så drastiskt på så kort tid.  Man vill veta hur man ska tänka på kort sikt, vad man ska göra här och nu.   

– Men det är också mycket passivt deltagande i gruppen. Många vet nog inte vad man ska göra eller vilka frågor man ska ställa, och är medlemmar just för att hålla sig uppdaterade runt de tips vi delar med oss av. 

Hur upplever du viljan att hjälpa varandra?
– Det generella intrycket är att väldigt många vill hjälpa till. Vi har sett många som sätter ihop resurser, skriver tips och skapar utbildningar för att hjälpa till under krisen.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.