Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Digitalchefens uppdrag: Rädda SvD

Publicerad: 27 augusti 2013, 10:05

Fredric Karen ska försöka rädda SvD.

Foto: SvD.

SvD får ett ökat digitalt fokus när digitalchefen Fredrik Karén blir ny chefredaktör efter Lena K Samuelsson. För honom blir det jordens utmaning att rädda hårt pressade SvD. – SvD står inför en gigantisk uppgift när vi succesivt ska ställa om till en mer digital utgivning. Samtidigt är det just den som ger energi och motivation. Vi har redan tagit de första stegen och nu ska den resan fortsätta, säger han.


SvD:s styrelseordförande Raoul Grünthal säger i en kommentar:

– Jag  har följt och imponerats av Fredric Karén under många år på SvD.  Fredrics publicistiska erfarenhet är oerhört värdefull liksom hans breda  erfarenhet av ledarskap och utgivarfrågor. Fredrics kompetens när det  gäller kvalitetsjournalistik i de nya, digitala kanalerna, gör honom väl  lämpad att ta sig an de stora utmaningar som morgonstidningsbranschen  står inför.

Fredric Karén har varit chef för SvD:s digitala erbjudande och sajtchef. Onlineintäkterna ökade med 17 procent det första halvåret – en av få ljusglimtar för SvD som i övrigt backade i resultat och omsättning.

Han är 45 år och har arbetat på SvD sedan 2002. Han har varit såväl nyhetschef, inrikeschef som chef för SvD.se och efterträder nu Lena K Samuelsson som chefredaktör och ansvarig utgivare

Karriären inleddes på Laholms Tidning 1987,  där han senare vid 26 års ålder blev redaktionschef och ansvarig  utgivare.

Därefter har han arbetat på bland annat Värnpliktsnytt som  chefredaktör och ansvarig utgivare, på Aftonbladet som reporter och på  TT som nyhetschef.

Fakta Fredric Karén

Ålder: 45.
Familj: hustrun Sofia, vd och chefredaktör på Tidningen Vi, en dotter, 14 år, och en son 11 år.
Bor: villa i Nacka.
Gör på fritiden: umgås med familj och vänner, spelar gitarr, löptränar, läser.
Medievanor: nyhetsnarkoman som börjar med mobilen i sängen på morgonen, SvD och DN på papper på bussen till jobbet. Under dagen: SvD.se, Aftonbladet.se och Twitter. På kvällen mycket mobil, någon enstaka gång nyheter på TV.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.