Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Digitalt raketbränsle för journalistiken

Publicerad: 1 april 2016, 10:32

Bör man skrota papperstidningen för att lägga allt krut på digital utveckling? Resumés chefredaktör Johan Såthe tror att det finns en samexistens för de båda.


Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Att arbeta med journalistik är bland det roligaste man kan göra. Varje dag försöker vi att berätta nya historier för våra läsare. Vi väljer våra nyheter utifrån vad vi tror är sant och relevant. Det får gärna vara lite underhållande också. Vi kan också välja att publicera saker som våra användare säger att de inte vill läsa om, att vara publicist är inte detsamma som att vara populist.

Resumé kan och ska publicera obekväma sanningar, det är en del av det löfte vi har gett våra läsare som finansierar vår journalistik. Det är också förvissningen om ett journalistiskt innehåll som gör att våra annonsörer är beredda att betala miljontals kronor för våra olika annonsformat.

Det här är en grov beskrivning av hur kommersiellt finansierad journalistik fungerar.
Nu är vår affärsmodell är utmanad. Modern teknik har gett både läsarna och annonsörerna nya möjligheter och vanor. Journalisten Martin Schori beskriver utvecklingen både intressant och pedagogiskt i sin bok Online Only. Läs mer om Martin Schoris tankar om digital journalistik och medielogik här.

Mitt och många andra redaktörers jobb handlar om att välja vilken strategi våra kanaler ska ha i framtiden. De journalistiska möjligheterna är fantastiska på nätet, medan intäkterna är kvar i papperet, är det vanligaste dilemmat. Hur flyttar man sina användare och läsare till en digital miljö, och hur räddar man sin gamla affär? Går det? Det är ofta papperet som faktiskt finansierar den oberoende journalistiken.

Jag har läst papperstidningar sedan jag var 12 år och är starkt präglad av det. Samtidigt tycker jag att internet och digitaliseringen på många sätt är raketbränsle för journalistiken.

Nyss nämnda Martin Schori menar att många medier borde avveckla sina papperstidningar och istället helt satsa på det digitala. Att sitta fast i papperstänket riskerar att hämma den digitala utvecklingen.

Jag tror att Martin Schori har rätt. Men jag tycker ändå inte att man måste välja mellan papper och digitala produkter, jag tror att det finns plats för båda två ett tag till i Resumés fall. Därmed inte sagt att alla papperstidningar kan motivera sin existens, eller att man inte måste produktutveckla papperstidningar. Förr i tiden läste man Resumé för att få nyheter, idag finns nästan alla nyheter på nätet. Det betyder att Resumés pappersmagasin måste vara något annat; intervjuer, fördjupning och analys.

Under det kommande året kommer Resumé att skruva på alla våra produkter och erbjudanden – såväl papper som det digitala. Fördelen med att jobba med digital journalistik är att vi hela tiden kan prova oss fram till vad som funkar.
Att The Times överger sin satsning på breaking news för att istället göra digitala editioner som publiceras på fasta tider är intressant.
"Läsarna kommer inte till oss för breaking news, de kan gå till BBC eller Twitter för de är fria. Breaking news har blivit en basvara och det är svårt att ta betalt för det. Vi tror på kraften i digitala upplagor", säger Alan Hunter, digital chef för The Times, till Digiday.

Vad tycker du? Ska Resumés nyhetsbrev och digitala nyheter komma ut på fasta tider?

***
På måndag eftermiddag ska juryn sätta slutgiltigt sätta vem som vinner tävlingen Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Den 3 maj presenteras vinnarna på en gala på Fotografiska i Stockholm. Håll utkik efter vad som händer under hastagen #150superkommunikatörer

***

Resumé är efter något års uppehåll återigen partner i Epica, en tävling som grundades 1987 där europeiska branschjournalister prisar kreativ reklam. På torsdag kväll finns chansen att se 2015 års bästa internationella reklamfilmer. Ta dig till Acnes kontor i centrala Stockholm på torsdag kväll och bli inspirerad! Du anmäler dig på länken nedan, det är gratis.

Anmälan.

***
Kommunikationsbyrån DDB anordnar under april en egen "ägggvecka" – en anspelning till veckan när Guldäggen delas ut – med egna föreläsningar på det egna kontoret. Ett riktigt bra initiativ, jag tänker se så mycket jag hinner.

***
Spelet är ärligt talat under all kritik. Det är ofta uselt väder. Matcherna blir en timme försenade för att några skitungar smäller smällare. Och ens favoritlag vinner inte. Ändå är jag tokig i Allsvenskan. Och jag är inte ensam, den svenska fotbollen tycks ha en outgrundlig stark lockelse på många av oss. Jag har under påskhelgen plöjt Expressens och Aftonbladets "fotbollsbiblar". Båda är mycket ambitiöst gjorda, men jag tycker ändå att Aftonbladets journalistik är snäppet vassare den här gången, den är dessutom en tia billigare.

På söndag klockan tre hittar ni mig på min vanliga plats i Friends arena, entré G, östra läktaren, sektion 110, rad 17 plats 166.

***
Träffade Amelia Adamo och Irena Pozar, som åt lunch tillsammans på Rolfs kök. Båda nyss porträtterade i Resumés helgintervjuer. Läs dem här och här.

***
Nya Zlatan-reklamfilmen håller inte samma klass som de två första. Det är befriande när Zlatan driver med sin egen berömmelse och sitt eget lite övertuffa varumärke, som han gjorde i de första filmerna. Det är tråkigt med en budget-pastisch på en amerikansk biotrailer. Den kreativa höjden är betydligt lägre än i de två första filmerna. Och jag känner fortfarande absolut ingenting för det där vattnet Zlatan försöker sälja.

***
Det här med webb-annonser med högt skränigt ljud som autostartas, är det verkligen en bra idé? För någon? Har någon levande människa någonsin köpt något efter en sån skränfest?

***
Veckans skräll i kvällstidningsvärlden avslöjades av Resumé: Alexander Schulman byter bort Aftonbladet mot Expressen. Ingen högoddsare med tanke på att hans polare Jan Helin lämnat modeskeppet för SVT. Kanske blir det den nytändning Alexander Schulman behöver? Jag skulle gärna se en mer allvarlig och seriös reportageskribent, sin tids Jan Lindström. Jag tror att han har det i sig.

***
Jag trodde att aprilskämten i medierna var på väg bort, men i år känns det som om fanns fler än någonsin. Många rätt roliga faktiskt. Här hittar du hela listan.

***
Mats Holms ambitiösa reportage i Fokus om kvällstidningarnas läge och framtid är klart läsvärt.
Läs mer här!

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.