Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Digitas-planner ger ut bok med 132 fotopoem

Publicerad: 8 december 2014, 09:52

Carl-Henrik Monrad Aas

Carl-Henrik Monrad-Aas är aktuell med en bok som heter LIV. Han jobbar som planner på Digitas LBi, men har tidigare varit copy på exempelvis Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrDigitas LBi

– Det började med en magisk händelse på ett tåg, som jag kände att jag bara måste berätta om. Det blev ett inlägg på Facebook och plötsligt fick jag massor av likes. Viktigare var att jag mindes hur kul det kan vara att skriva. Sedan dess har inläggen kommit av sig själva i ett lustfyllt flöde som inte verkar sina, säger Carl-Henrik Monrad-Aas i en kommentar.

Han fick sedermera idén att göra en bok av inläggen och nu är den klar – boken LIV innehåller 132 fotopoem – bilderna är i litet format och hans lyriska betraktelser utgår alltid från en plats:

– Texten är viktigast, men fotopoemen är en helhet där den fotografiska bilden skapar atmosfär och förankrar den lyriska betraktelsen i verkligheten, säger Carl-Henrik Monrad-Aas.

Han hävdar att texterna är besläktade med japanska haiku.
-Naturskildringen och årstiderna är viktiga, liksom att stanna upp och se det stora i det lilla. Jag försöker dessutom alltid avsluta så att man står vid en svindlande avgrund.

Carl-Henrik Monrad-Aas har skrivit boken via mobilens anteckningsprogram och bilderna är tagna med mobilkameran.

Han publicerar också alla texter via mobilen.
– Det där med skrivarlya fungerar inte för mig. Jag gillar att skriva ute i naturen eller på busshållplatsen, mitt i livets tomrum, mellanrum och livsrum, säger han i en kommentar.

Hans tidigare kollega, ad:n Jonas Lindblad, står för formgivningen, som innebär ett rött tygöverdrag och präglad guldtext på omslaget.

Boken kommer också med ett handgjort skyddshölje som har samma design.
– Eftersom det mesta av materialet redan varit publicerat på Facebook, bestämde vi oss för att gå så långt som möjligt åt andra hållet. Det blev en hyperanalog form som påminner lite om bibeln.

Carl-Henrik Monrad-Aas har valt att trycka och själv ge ut boken.

– Har man jobbat länge i reklambranschen har man inget tålamod med bokbranschens långsamma tempo. Dessutom var jag inte intresserad av att kompromissa med varken text eller form, säger han i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrDigitas LBi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.