Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Direktreklamföretagen oroliga över framtiden

Publicerad: 15 Juli 2008, 13:44

Direktreklamföretagen är oroliga över att inte få vara med och påverka vid övergången när Skatteverket tar över ansvaret för Statens personadressregister SPAR. Det framgår av ett brev som branschens intresseorganisation Swedma skickat till regeringen.


I skrivelsen påpekar Swedma att Sverige, just på grund av SPAR, länge har betraktats som ett föregångsland när det gäller möjligheten att rikta reklambudskap till rätt målgrupper samtidigt som registret även medför en hög skyddsnivå får den personliga integriteten.

Nu, när  Skatteverket tar över ansvaret för Statens personadressregister, tror direktreklamföretagen på sämre tider.
”Övergångsprocessen berör i hög grad svenskt näringslivs möjligheter att marknadsföra sig och bibehålla effektiva system för bland annat registeruppdatering.”
”Sättet på vilket denna process genomförs kan få betydande konsekvenser för svenskt näringsliv.”

Swedma påpekar att registret gör att företagen kan marknadsföra sig direkt till rätt målgrupper, vilket ökar chansen att marknadsföringen upplevs som intressant för mottagaren och att SPAR minskar företagens marknadsföringskostnader samt att hela processen leder till miljövinster genom att mängden reklamutskick begränsas.

” SPAR är av central betydelse för stora delar av svenskt näringsliv, såväl för större som mindre företag som arbetar med försäljning till konsumenter. Tillgången till ständigt uppdaterad adressinformation till Sveriges konsumenter används dagligen för aktualisering av kundregister så att brevförsändelser hamnar på rätt adress”, skriver Swedma.

Målet med skrivelsen är att få vara med och påverka i övergångsprocessen. Swedma vill bland annat att Skatteverket bara ska ta över SPAR-nämndens roll samt genomföra nödvändiga anpassningar till PSI-direktivet. Att Skatteverket ska ta fram en rutin för fortlöpande hantering av ärenden så att inte varje enskilt utlämnande ska föregås av ett myndighetsbeslut. Att Swedma får vara med och besluta om prissättning och att övergångsfasen ska planeras så att risken för brister i tillgången till data minimeras.

Swedma  , Swedish direct marketing association,  är en intresseorganisation bestående av drygt 200 medlemsföretag som är verksamma inom direktmarknadsföring riktad mot privatpersoner och företag.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.