Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Discovery-chefens rivstart, ekonomi-tv-kriget och Grid

Publicerad: 8 September 2017, 13:27

Man kan lugnt säga Discoverys nya chef Henriette Zeuchner fått en rivstart på nya jobbet, skriver chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Veckans stora snackis är bråket mellan Com Hem/Boxer och Discovery. Resumé lät en av branschens tungviktare, TV4:s före detta vd Jan Scherman, analysera parternas position och argument.

Artikeln är en av veckans mest lästa, du hittar den här.

Sedan dess har Discovery anmält Com Hem/Boxer till Konkurrensverket.

Konflikten är ett exempel vad som händer i brytningstiden som uppstår när ny teknologi kommer till en etablerad marknad. Com Hem har haft en unik position när man kunnat sälja olika paket med tv-kanaler till konsumenterna utan större konkurrens. I den nya världen går det att ta del av innehåll utan att operatörerna behöver skära emellan med stora pålägg, vilket talar för Discoverys argumentation.

Operatörer som Com Hem eller Telia har å andra sidan mycket pengar och en stark relation med slutkunden, vilket talar för att de skulle kunna börja köpa eller producera eget innehåll och börja konkurrera med traditionella tv-aktörer som Discovery eller TV4.

Samtidigt behöver Discovery köpa distribution för att nå den räckvidd som behövs för att deras tv-reklam ska vara effektiv.

Marknaden och affärslogiken, vem som egentligen har den bästa handen, är under stark omvandling. Det kommer att bråk, gnäll och tårar från många tv- och mediechefer framöver.
Ur ett konsumentperspektiv behöver inte det här vara fel.
Att operatörerna har kunnat pressa fram vinstmarginaler på 40-50 procent tyder inte på att man verkat på en konkurrensutsatt och väl fungerande marknad.

En annan intressant faktor som journalisten Frank Östergren tog upp i en Facebook-kommentar är att IOK, internationella kommittén, har rätt att bryta avtalet om Discovery inte når 50 procent av svenska folket.

Man kan lugnt säga Discoverys nya chef Henriette Zeuchner fått en rivstart på nya jobbet.

Efter allt offentligt bråk: Nu väntar ett tyst chicken race mellan parterna.

***
Konkurrensen bland medier med fokus på ekonomijournalistik är ser ut att bli ett riktigt getingbo.

Dagens Industri har tillsammans med Expressen arbetat hårt med att utveckla nya webb-tv-format.

I veckan presenterade de två Bonniertidningarna sin framtida gemensamma video-satsning på ekonomijournalistik.
Läs mer här.

Därför puffar Expressen för Dagens Industri på startsidan

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson konstaterar att samarbeten av den här typen är vanligt bland internationella tidningar. Han har tidigare beskrivit satsningen så här i sin blogg.

Några dagar senare kom svaret från norska Schibsted. Svenska Dagbladet och Aftonbladet gör även de en större satsnings på ekonomi-tv.

Läs mer här.

En annan aktör på området är Handelsbanken med kanalen EFN. För en vecka sedan (just efter förra fredagskrönikan publicerades) blev det klart att Dagens Industris profilerade reporter Gabriel Mellqvist lämnade tidningen efter elva år.

Läs mer här.

I dag fredag blev det klart att Expressen-tv även ska distribueras som linjär tv-kanal hos Com Hem.

Läs mer här.

***

Mer om ekonomijournalistik: Det ska bli intressant att se hur det går för Omnis kommande gratisapp om ekonomi. Blir den en "DI-dödare" eller får den tufft att slå sig in på en mycket konkurrensutsatt marknad?

Dagens Industri har under en tid gått mot att låsa allt mer av sitt innehåll. Det är en logisk konsekvens av en strukturell nedgång på den traditionella annonsmarknaden.
Dagens Industri har många företag som betalar de anställdas prenumerationer, nu gäller det att konvertera dem till att även bli digitala premiumläsare, när läsandet av papper riskerar att falla.

Tidningen vill även ha en så hög trafik som möjligt på den öppna sajten så att den "gamla" annonsaffären fortfarande drar in pengar. Är den öppna sajten "för bra" så minskar incitamenten att ta en dyr premiumprenumeration. Och är den "för dålig" så riskerar tidningen att tappa läsare och därmed räckvidd till sin annonsaffär.
Lite förenklat är det så här Dagens Industri skruvar på sin affär. Tidningen har under många år varit en sedelpress för Bonniers, till stor del beroende på starkt innehåll och skicklig styrning. Men också beroende på en närmast monopolliknande ställning på marknaden.

Om Omnis nya gratisapp har kapacitet att störa Dagens Industri är svårt att sia om.

Men större under har ju skett.

Det är inte alltid som "bäst kvalitet" ur ett journalistiskt perspektiv vinner.

***
Lite till om ekonomijournalistik: Sveriges Radios ekonomiekot lördag har verkligen blivit bra sedan det fick en ny och lite friare form.

Men att, som senast, be gästerna i studion rita glada eller sura smileys är inte optimal radio.

***
En glad nyhet! En av mediebyråbranschens tungviktare, Daniel Collin, börjar blogga för Resumé. Daniel har en lång karriär bakom sig i branschen, senast som vd på byrån MEC.

Daniel Collin kommer att kunna ge nya perspektiv på medie- och kommunikationsbranschens framtid, trender och nyheter. Håll utkik i spalterna nästa vecka!

Välkommen in i gänget, Daniel!

***
En av våra tidigare medarbetare har vid flera tillfällen vänt sig till olika tidningar och lämnat oriktig information om oss i vårt namn. Vid ett tillfälle var det en tidning som återgav informationen utan att kolla med oss först. Vi vill inte gärna bråka med tidningen. Hur kan vi få honom att sluta. Kan vi stämma honom för något?

Den frågan svarar advokat Monique Wadstedhär.

***
Jag hade under måndag och tisdag förmånen att få gå på Bonniers interna mediekonferens Grid, som anordnades för 10 året i rad. Konferensens skapades av för detta Bonnier-vd:n Jonas Bonnier, som passande nog nu var tillbaka som föreläsare på scenen i år. Jonas Bonnier har skrivit boken "Helikopterrånet" och hade nu en rolig dragning om likheterna mellan rånet och ett startupcase i företagsvärlden.

Kolla gärna in föreläsningarna, de finns att se här.

***

Resumé Insikt är vårt varumärke för fördjupande journalistik.

Redaktör Julia Lundin var på Grid och träffade Sarah Frank, executive producer på NowThis.

Logga in (eller ta en 30 dagars gratis provprenumeration) och läs artikeln här.

Cory Haik på sajten Mic (som beskrivs som "New York Times för millennials") bjöd även hon på en lärorik dragning på Grid. Resumé fick en pratstund med henne, läs mer här.

På Resumé Insikt hittar du också en läsvärd intervju med DN Lördags redaktör Matilda E Hansson.

Läs mer här.
Läs om trenden med sex sekunder långa reklamfilmer.

***
Jag har lärt känna Eva Hamilton de senaste åren. Hon har bland annat suttit i för juryn för Näringslivets 150 Superkommunikatörer, ett uppdrag där hon bidragit med mycket klokskap och idéer.. Grattis till Anders Lindberg och JKL till en lysande rekrytering!

Läs mer här.

***
Det blir Felix Herngrens produktionsbolag FLX som fått det blytunga uppdraget att göra Netflix första svenska serie. Manus ska skrivas på Malin Persson Giolitos roman "Störst av allt".

***
TV4:s före detta vice vd Cecilia Beck-Friis tar över som vd för Hemnet.

***
Om exakt en vecka sätter jag mig med juryn till Sveriges Tidskrifters Stora Pris. Den som vill nominera en person till priset gör bäst i att agera skyndsamt och ta kontakt med mig.

Läs mer här.

***

Helgens höjdpunkt: Barnkalas!

***

Resumé i helgen: I lördagens #helgintervjun möter du Silla Levin, som tar över som vd på Forsman & Bodenfors. I söndagens #karriärsöndag har vi intervjuat byrån AWB:s före detta chef Louise Wallgren, som har bytt yrkesbana.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.