Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Disney bryter avtal med Pewdiepie efter anti-semitiska skämt

Publicerad: 14 Februari 2017, 06:24

Disneys Maker Studios bryter avtalet med Pewdiepie efter att YouTubaren postat filmer med anti-semitiska skämt, John Oliver genomför reklamkampanj med världens minsta målgrupp, Snapchat-användarna skippar reklamen och kommer inte till plattformen för nyheter. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

PewdiepiePlayboyMorgonsvepetAmazonGoogleSnapchatDonald Trump

Pewdiepie tappar sponsoravtal med Disney

Disney-ägda Maker Studius har brutit sitt samarbetsavtal med den svenske Youtube-stjärnan Felix "Pewdiepie" Kjellberg. Enligt The Wall Street Journal har Kjellberg under den senaste månaden postat videos innehållandes skämt som anses vara anti-semitiska av Maker Studios. Ett klipp innehåller en man klädd som Jesus hållandes en skylt där det stod "Hitler did absolutely nothing wrong" medan ett annat innehåller två män som, mot betalning från Kjellberg, håller upp en skylt där det står "Death to all jews".

Kjellberg gick i söndags ut på Tumblr och menade att innehållet i hans videos ska ses som underhållning snarare än politik, men att han förstod att de skämt han dragit varit över gränsen.

Felix "Pewdiepie" Kjellberg är världens största Youtuber och har samlat ihop 14,7 miljarder visningar på sina videos och har 53 miljoner prenumeranter på sin kanal. Han hotade så sent som i höstas att stänga ner sin kanal.

John Oliver vill utbilda Donald Trump

Efter att Donald Trump erkänt att han får en stor del av sin samhällsinformation genom att titta på Fox News morgon-TV har tv-profilen John Oliver köpt reklamtid med världens, förmodligen, minsta målgrupp. På söndagkvällen annonserade Oliver i Last Week Tonight att han köpt reklamtid på Fox, CNN och MSNBC för att informera Donald Trump om saker Oliver misstänker att han missat. "Det kan tyckas vara ett tecken på styrka att döda terroristers familjer, men enligt Geneve-konventionen är det faktiskt ett krigsbrott" är bara ett av de budskap Oliver hoppas förmedla till presidenten, det rapporterar AdAge.

Mer än 60 procent av Snapchat-användarna skippar reklamen

Nya siffror från Fluent visar att 69% av de 3 327 tillfrågade amerikanerna hoppar över reklamen "alltid" eller "ofta". I målgruppen 18-24, en grupp många annonsörer vill nå, är siffran så hög som 80%. Fluent har inte gjort några studier på de övriga sociala medierna med CMO Jordan Cohen säger till Digiday att 69% är "en hög siffra för annons-beroende företag". Undersökningen visar också att användarna inte använder Snapchat för nyheter. 61% följer inga nyhetsmedier överhuvudtaget på funktionen Discover. "Snapchat är fantastiskt för användaren men har väldigt svårt att sälja sina annonsprodukter" säger byrå-VDn David Song till Digiday.

Playboy vänder igen – börjar med naket

De senaste åren har många herrmagasin, framförallt på den svenska marknaden, ändrat sitt innehåll. Mindre lättklädda kvinnor och mer livsstil har varit devisen. Nu går dock amerikanska Playboy ut med att man återigen ska pryda sitt omslag en naken kvinna under rubriken "Naked is normal". Tidningen valde så sent som 2015 att sluta publicera bilder på nakna kvinnor med motiveringen att "tiderna förändras". Nu skriver en av tidningens chefer, tillika son till grundaren Hugh Hefner, Cooper Hefner, att det var ett misstag. Med den nya inriktningen vill Hefner att Playboy "tar tillbaka sin identitet" och att själva nakenheten aldrig varit ett problem, utan sättet man valt att framställa den varit det.

Amazon lanserar videokonferens-tjänst

IT-jätten Amazon, under ledning av Jeff Bezos, ger sig in i videokonferens-kampen. Den nya tjänsten, Chime, verkar vara en b2b-tjänst och kommer konkurrera med tjänster från Microsoft, Google och Cisco. Utöver IP- och video-samtal erbjuder tjänsten virtuella möten. Chime kommer att vara tillgängligt på Windows, MacOS, iOS och Android-enheter.

Googles Alla hjärtans-dag doodle uppmärksammar myrkotten

Myrkotten är ett av världens mest utsatta djur. I Googles senaste doodle-uppdatering har nätjätten valt att uppmärksamma myrkotten i samband med sin alla hjärtans dag-kampanj. Googles startsida leder en nu till fyra olika doodle-spel med myrkottarna i centrum. I vart och ett av spelen ska användaren hjälpa myrkotten samla ingredienser till en alla hjärtans dag-present, exempelvis kakao-bönor till en chokladkaka. Myrkotten är eftertraktad på den asiatiska marknaden där dens kött och fjäll enligt traditionell kinesisk medicin anses ha en helande effekt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.