Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Disneys krokodil ska ge sig på Angry Birds

Publicerad: 21 november 2011, 06:58

Den arga finska fågeln från Finland konkurrerade ut Musse Piggs bolag. Men nu ska Disney ta över den lilla rutan med badande krokodilen Swampy.


Finska Rovio Entertainments succé med Angry Birds i mobiltelefoner, datorer och mobila spelenheter är de senaste årens mest osannolika framgång. Framför allt att ett okänt finskt bolag har slagit amerikanerna på deras egen hemmaplan. Det har inte lämnat jätten Disney någon ro. Den amerikanske mediejätten har därtill insett att lansera figurer i den lilla mobiltelefonskalan är strategiskt smartare.

För en dryg månad sedan lanserade Disney mobilspelet Where’s My Water? på iTunes Appstore, för 99 cent styck. Spelets hjälte är kloakkrokodilen Swampy som gillar att bada badkar. Spelet går ut på att leda in vatten till och leda bort giftigt slam från badkaret.
Inte mer komplicerat än Angry Birds och på detta hoppas nu Disney bygga en ny miljonindustri.
Till skillnad från en tecknad bombastiska filmproduktioner för hundratals miljoner som tar år att färdigställa utvecklades Where’s My Water? på sju månader för några hundra tusen dollar.
Det är ingen katastrof om Swampy misslyckas men om han lyckas kan avkastningen på insatt kapital bli enorm. Då säjer sig Swampyfilm och Swampymerchandise av sig självt.
– Det här är ett mycket kostnadseffektivt sätt att utveckla karaktärer. det är ett nytt
sätt att göra saker, ’säger medieanalytikern Tim Nollen till Businessweek.
– En ny generation av Disneyfans växer upp och det här är deras huvudsakliga plattform. Min magkänsla säger att inom de kommande åren kommer någon att skapa ett spel med 1 miljon spelare. Vi vill vara företaget som gör det, säger Bart Decrem på Disney Mobile.
Redan efter nyår ska man lägga ut tolv tecknade kortfilmer på Disney.com och Youtube. Bok och film för den riktigt stora duken finns i planeringen.
Disney förnekar inte att man kopierar Rovio Entertainments framgång. Skillnaden är att man har ett gigantiskt nätverk av mediekanaler i form av både tv, butiker och nöjesparker.
– Och det är Disney som är experten på merchandising, påpekar medieanalytikern Jack Kent för Businessweek.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.