Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

DN-chefen hyllar Metro

Publicerad: 27 maj 2014, 07:57

Axel Björklund.

Foto: Twitter.

Chefen för DN Lördag, Axel Björklund, ger sin historia om Metros betydelse och menar att många aldrig ens hade börjat läsa en dagstidning om det inte hade varit för Metro.


Han berättar att allt började för tio år sedan när han sökte jobb på  Metro. Axel Björklund närmade sig den dåvarande chefredaktören som var fullt  upptagen med sitt och fick endast en fråga.

"Kan du redigera? Bra, du är anställd", blev svaret.

Axel  Björklund menar att Metro var en fantastisk arbetsplats för en ung  mediearbetare och tidningens stora förvandling redan hade inletts under  hans tid.

”Det var redaktionskonferenser som syftade till att  tidningen skulle gå från att vara nice to read till need to read”,  skriver Axel Björlund.

Han menar att Metro blev ett demokratiseringsprojekt, utan att det för den sakens skull var Jan Stenbecks avsikt.

”Jag  vågar inte gissa hur många som tack vare Metro – och senare  konkurrenten City – fött en lång relation med papperstidningen. Det är  förstås ingenting man kommunicerat till sina annonsörer, men många av  läsarna hade aldrig läst en svensk dagstidning om det inte varit för  Metro.”

Sedan kom den smarta telefonen och förändrade allt i ett slag, resonerar Axel Björklund.

”Metro hade trots idoga försök inte lyckats skapa tillräcklig need för att på allvar kunna konkurrera om uppmärksamheten.”

Axel  Björklund menar att läsarundersökningar har köpt tidningen tid och att  det har hetat att ”Metro är Sveriges mest läsa tidning” och att  hundratusentals läser tidningen under sommartid trots att den inte ens  ges ut då.

Han berättar också att en chefredaktör uttryckt att ”även en apa skulle kunna göra Sveriges största gratistidning”.

DN-chefen  menar att det heller inte krävs mer än en apa med lite träning för att  ringa TT och göra sig av med 40-talet journalister.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.