Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN efter namnkrocken: ”En slump”

Publicerad: 14 December 2015, 09:27

DN Junior och SvD Junior.

(UPPDATERAD) SvD Junior startade i oktober. Nu gör konkurrenten också en barnsatsning som de kallar DN Junior. Likheten hävdar de är en slump.


Ämnen i artikeln:

DNSvDSvD Junior

Det var i lördags som DN Junior såg dagens ljus. Till skillnad från SvD:s satsning, som är en egen tidning, kommer DN Junior i form av ett uppslag i tidningen varje lördag.

Tanken med DN Junior är att den ska ge en nyhetssammanfattning, fördjupning och lättare läsning. Satsningen är ett samarbete med Kamratposten och ska utvecklas framöver.

Resumé har tidigare rapporterat om att SvD junior i mitten på november fått 7 200 prenumeranter. Enligt SvD:s chefredaktör Fredric Karén har tidningen nu strax över 10 000 prenumeranter.

– Vi är överväldigade av responsen. Föräldrar har hört av sig från dag ett för att berätta om sina läsande barn. Kontakten med barnen är också fantastisk. Varje dag kontaktas vi av unga som vill medverka på olika sätt, eller bara berätta att de gillar vår tidning, kommenterade Stina Cederholm, redaktör för SvD Junior då.

Fredric Karén kommenterar konkurrentens satsning:

– Det är fantasilöst av dem att använda samma namn som vi. Nu i efterhand såg jag att de jobbat med satsningen i ett år. Men hade vi gjort det och suttit i samma båt som dem - då hade vi självklart bytt namn innan vi lanserade. De borde heller inte tycka att det är speciellt kul att använda samma namn som vi, säger han till Resumé.

Men Fredrik Björnsson, administrativ redaktionschef på DN, hävdar att likheterna med namnet är en slump.

– Vi har arbetat med detta koncept under hela året och det har hela tiden varit vårt namn. Sedan är ju inte Junior i sig något unikt namn, det finns ju andra redaktionella produkter med Junior i namnet, till exempel radions junior i P4, säger han till Resumé.

Varför kommer de här satsningarna nästan samtidigt?
– Bra fråga. Vet inte.

Hur särskiljer sig er satsning från SvD:s?
– Jag tycker det är bra att svenska dagstidningar satsar på denna typ av journalistik. Och det är bra att vi skiljer oss åt. SvD har valt ett sätt, vi har valt att producera ett uppslag varje lördag i vår nyhetstidning. Vi kommer dessutom att integrera detta med övriga tidningen, till exempel på lördag kommer våra kultursidor att ha inslag som vänder sig mot vårt DN Junior-koncept. Extra viktigt med vårt koncept, tror jag, är vårt samarbete med Kamratposten. KP har lång, lång erfarenhet av att producera just denna typ av journalistik och det är en kvalitetsstämpel för oss och för våra läsare.

Hur kommer DN junior att utvecklas framöver?
– Detta är bara början. Framför allt kommer vi att satsa vidare digitalt, exakt vad vet vi inte just nu, men denna utveckling kommer att ske tillsammans med våra läsare och KP. Mer om detta kommer efter helgerna.

Trots namnkrocken tar Fredric Karén konkurrentens satsning med ro:

– Jag ser det inte som en konkurrent på det sättet. Vi försöker skapa en vana för barn att läsa en hel tidning där vi delvis hittar nya målgrupper och delvis startar en ny affär. Du behöver inte vara prenumerant på SvD för att läsa SvD Junior. KP har inte nyhetsprofil på samma sätt som vi. Satsningen är ingen konkurrent, säger han.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

DNSvDSvD Junior

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.