Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN Ekonomi kan gå upp i A-delen

Publicerad: 31 Januari 2011, 11:37

Resume.se kan avslöja att DN:s ekonomidel kan gå upp i A-delen i samband med omgörningen av papperstidningen senare i år. – Vi funderar över sorteringen av tidningen överhuvudtaget, och det är ett av flera alternativ som diskuterats, säger Gunilla Herlitz till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterGunilla Herlitz

I lördags presenterade vd:n och chefredaktören Gunilla Herlitz stolt DN:s storvinst för 2010 på 143 miljoner kronor. Hon har genonom tuffa kostnadsbesparingar och minskning av personalstyrkan med 100 personer lyckats vända förlusttrenden. I år räknar DN med att höja vinsten till 180 miljoner kronor.

Det ekonomiska resultatet bäddar för nysatsningar under året. Den största är omgörningen av papperstidningen. Även det nya redaktionella systemet som införs är ett stort projekt.

DN-ledningen planerar som bäst för hur tidningen ska förändras. Resume.se kan avslöja att DN Ekonomi kan gå upp i A-delen. Om det blir så kommer alltså ekonominyheterna att konkurrera på samma villkor som andra nyheter i tidningen.

Gunilla Herlitz bekräftar att det är ett alternativ av många som diskuterats. Men inget är spikat än.

– Det är en del i ett större pussel hur tidningen ska sorteras. Vi diskuterar om vi till exempel ska ha färre ryggar på vardagar och fler på helger eller om det finns andra lösningar, säger Gunilla Herlitz.

DN Ekonomi skiljer sig från konkurrenterna Dagens Industri och SvD Näringsliv genom att fokusera på privarekonomi och konsumentfrågor.

– Det är inget vi kommer att ändra på, säger Gunilla Herlitz.

Hur upplever du konkurrensen från exempelvis SvD Näringsliv?
– Hela DN har så många fler läsare än SvD ändå. Bara DN Sport är till exempel större än hela SvD.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.