Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

DN granskar tv-branschen – omfattande sexuella trakasserier och hierarkier

Publicerad: 31 Oktober 2017, 07:31

Stora problem i tv-branschen.

Foto: Pixabay

DN granskar tv-branschens villkor, 126 miljoner tog del av Facebookpropagandan och Netflix skotar House of Cards efter sexanklagelser. Det är några av nyheterna av morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerDNTVFacebookMorgonsvepetTv-branschenNetflixHouse of Cards

DN granskar tv-branschen – omfattande sexuella trakasserier och hierarkier
Gratisarbete, strikta hierarkier, sexuella trakasserier och profilernas makt. DN har varit i kontakt med ett 30-tal personer på några av landets största produktionsbolag och det här är verkligheten. Flera vittnar om trakasserier som pågått under en längre tid – och ledningen mörkar.

Här är en tidigare praktikant som berättar om sina upplevelser.

– Mannen var 20 år äldre än mig, småbarnsfar, gift och i högre maktposition. Han drog in mig på restaurangtoaletten för att försöka ha sex med mig. Jag var inte i läge att försvara mig, men jag har också stora minnesluckor från den kvällen.

Flera anställda berättar även om den ekonomiskt pressade miljön där man jagar efter billigare produktioner. Allt handlar om tittarsiffror.

TV4:s ledning har bjudit in branschen till ett stormöte med målet att diskutera problematiken som lyfts fram i samband med #metoo.

126 miljoner kan ha nåtts av ryssmaterial på Facebook
Propaganda från ryska trollfabriker kan ha nått så många som 126 miljoner advokater under presidentvalet 2016. Det uppger nu Facebook, rapporterar bland andra CNN. Det rör sig om annonser och organiskt spritt material – så mycket som 80 000 inlägg publicerades under en tvåårsperiod. Facebook vet inte hur många amerikaner som tog del av materialet eller bara scrollade förbi.

Chefer från Facebook, Twitter och Google kommer att möta den amerikanska kongressen tre gånger denna vecka för utredningen.

Miljardintäkter för NBC Sports inför sporteventen
Det är ovanligt att ett tv-nätverk har sändningsrättigheterna till nåde OS och Super Bowl – men detta är verklighet för NBC i år. Med bara fyra dagar emellan.

NBC räknar med annonsintäkter på mer än 1,2 miljarder dollar. Dan Lovinger, försäljningschef på NBC, tror att intäkterna under matchen slår den innan och efter. Att sända 30 sekunders reklamspotar under Super Bowl kostar över fem miljoner dollar. OS kommer samtidigt att slå vinter-OS 2014 – och kommer nu innehålla sex sekunders sportar.

Allehanda delas ut med post – och blir femdagarstidning
Snart riskerar Ö-viksborna att inte längre få sin papperstidning i postlådan på morgonen. Mittmedia har nämligen lagt ett förslag om att ÖA från och med maj nästa år kommer delas ut med posten. Anledningen är de ändrade medievanorna och sjunkande upplaga. 1990 hade ÖA 22 635 prenumeranter – 206 var siffran 12 000.

Eftersom posten inte delas ut under lördagen kommer man också att gå ner till femdagarsutgivning och därmed sänka priset.

Netflix lägger ner House of Cards – efter sexanklagelser
House of Cards läggs ner efter den sjätte säsongen som nu spelas in. Anledningen är de sexbrottsanklagelser som kommit in mot Kevin Spacey. Skådespelaren Anthony Rapp berättade under gårdagen att Spacey gjorde sexuella närmanden mot honom när han var 14 år. Spacey gav en kommentar, men förnekade det inte.

– Vi är djupt bekymrade över de här uppgifterna, sa Netflix och Media Rights Capital i en kommentar.

Beslutet om att lägga ner togs därefter blixtsnabbt. House of Cards är en av Netflix succéserier som började rulla 2013. Den femte säsongen hade premiär i maj 2017.

Färre pitcher vunna – fler flyttar inhouse
Reklambyråerna tävlar om en allt mindre del av kakan. Enligt en ny rapport från konsultfirman R3 minskar antalet vunna uppdrag i år med 38 procent jämfört med 2016. Det genomsnittliga kontot ligger på 2,11 miljoner dollar jämfört med 3,41 miljoner dollar i fjol. Detta ska bero på att allt fler större företag flyttar produktionen inhouse. De vill hitta en balans av låga kostnader.

Tidigare Warner-chefen startar investmentbolag för media
Edgar Bronfman, förde att vd för Warner Music, startar ett investmentbolag som ska investera i media. Det handlar om drygt 100 miljoner dollar. Förra året investerades drygt 1,3 miljarder dollar i medieföretag. ”Det är nästan inga pengar i Silicon Valley som går mot media”, säger Edgar Bronfman.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.