Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN ifrågasatte terrorchatt – som visade sig vara helt korrekt

Publicerad: 2 Februari 2018, 12:02

DN:s artikel i april förra året.

Foto: Skärmdump

Dagens Nyheter skrev "mycket talar för att uppgifterna är helt falska" om terrormisstänkte Rakhmat Akilovs chatt med en IS-sympatisör strax före dådet i Stockholm. Men uppgifterna har visat sig stämma. – Det är alltid lätt att med facit i hand säga vad man bör göra och inte, säger reportern Mattias Carlsson.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterNyheter IdagMattias CarlssonTerrordåd

Den 10 april publicerade Expressen uppgifter om att terrormisstänkte Rakhmat Akilov hade chattat med en IS-sympatisör i samband med terrordådet på Drottninggatan i Stockholm. Senare samma dag gick DN ut med en artikel som kraftigt underminerade avslöjandet. "Mycket talar för att uppgifterna är helt falska" skrev reportern Mattias Carlsson efter att ha intervjuat Mikael Storsjö, registrerad ägare till sajten Kavkazcenter, som felaktigt påstods ha samröre med Twitterkontot @TVJIHAD som först spred uppgifterna om chattarna. Resumé och flera andra medier valde att återge uppgifterna i DN-artikeln.

När förundersökningen mot Rakhmat Akilov offentliggjordes tidigare i veckan visade det sig att Akilov visst hade chattat med IS-sympatisören som kallar sig "Abu Fatyma". Chattarna som Twitterkontot @TVJIHAD spred i våras var autentiska.

Den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag har publicerat en artikel som ifrågasätter Dagens Nyheters rapportering. Reportern Chang Frick skriver att "DN lurade Sverige" och har lyckats få tag i personen som ligger bakom det ryska Twitterkontot.
– Jag blev mycket ledsen över att se anklagelserna mot mig i svenska medier. De kallade mig "en nationalist" och anklagade mig för att publicera falska skärmdumpar. Faktum är att jag är mycket engagerad i att följa jihadisternas agenda, säger han till Nyheter Idag.

Efter att förundersökningen om terrordådet blivit offentlig har DN publicerat nya artiklar om de omtalade chattarna. Resumé har talat med DN:s grävande reporter Mattias Carlsson som står fast vid den ursprungliga artikeln var relevant.
– Jag tycker fortfarande att det var helt relevant att berätta om bakgrunden till vilka som publicerade de här uppgifterna. De påstod sig vara något de inte är. Och utan tillgång till polisens utredning hade det aldrig gått att belägga om uppgifterna är sanna eller inte, säger han.

Nyheter Idags rapporting har lett till spekulationer i högerextrema kretsar om att Dagens Nyheter haft en politisk agenda bakom sin ifrågasättande artikel.
– Det är alltid lätt att med facit i hand säga vad man bör göra och inte. Men det handlade absolut inte om att vilseleda någon. Jag gjorde ett jobb som handlade om avsändarens trovärdighet, säger Mattias Carlsson.

Gjorde du några försök att nå personen bakom Twitterkontot?
– Ja, jag gjorde vissa försök. Samtidigt var det så att om de ändå ljuger om vilka de är, hur ska man då förhålla sig till uppgifterna?

Expressen var först med att publicera uppgifterna. Sedan kom er artikel och skjöt ner trovärdigheten. Nu visar det sig att chattarna var äkta. Hur ser du på det?
– Man får alltid försöka kontrollera uppgifter så gott det går. Utifrån vad jag kunde kontrollera var avsändaren inte trovärdig. Det talade för att uppgifterna inte stämde. De visade sig stämma i efterhand, men att bara köra ut utan att kontrollera avsändaren är inte heller rätt. Jag dissar inte andras grejer för att det är kul. Jag hade hellre kunnat bevisa att det stämde, det hade varit det bästa scoopet.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.