Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

DN livesatsar på Melodifestivalen

Publicerad: 1 februari 2013, 15:49

Hanna Fahl

För första gången satsar Dagens Nyheter på livebevakning i samband med startskottet för Melodifestivalen. Läsarna kommer att kunna följa spektaklet fram till i Eurovision song contest i maj. Tidningens Hanna Fahl kommer att vara på plats under alla deltävlingar.


Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Intresset för Melodifestivalen har växt till sig starkare för varje år. Eurovision-vinnaren Loreens triumf i Baku förra året gav stort medialt eko bortom SVT, Aftonbladet och Expressen. Inför årets Melodifestival lanserar Dagens Nyheter egen sajt för livebevakning.

Satsningens nyckelfigur blir tidningens profilerade musikskribent Hanna Fahl. Hon kommer att vara på plats under samtliga deltävlingar.

– Jag älskar den här tävlingen och jag älskar att prata om den. Så det roligaste med sajten ska bli att kunna följa lördagarnas tv-sändningar ihop med läsarna, höra vad de tycker, och gemensamt gräva ner oss i allt från saxofonriffens vara eller icke-vara till huruvida David Lindgren egentligen är en klon av Danny, säger Hanna Fahl.

– Hanna Fahl har på kort tid blivit en av landets främsta Melodifestivalexperter och det är roligt att bygga ut hennes rapportering. Hennes blogg, alla artistintervjuer och - kanske framförallt - låtomdömena får nu ett någorlunda värdigt forum, säger Axel Björklund, editionschef på DN Kultur.

Specialsajten är responsiv och har två olika lägen, ett liveläge med mycket tempo och ett lite mer statiskt läge för perioderna mellan deltävlingarna.

DN ser Melodifestivalen som det naturliga steget att testa second screen-formatet fullt ut.

– Sajten ska vara ett komplement till tv-sändningen. Vi kan kommentera sändningen på ett sätt som SVT aldrig kommer att kunna göra, säger Anna Åberg chef för DN.se.

Annonsör i satsningen blir Viking Line, som exklusivt köpt plats både på sajten och i papperstidningen.

– Det här är ett bevis på bra samarbete mellan annons och redaktion. Våra läsare får unik information i samtliga av våra kanaler samtidigt som vi kan erbjuda Viking Line en relevant miljö för sin kommunikation. Den här typen av satsningar kommer våra läsare och annonsörer se mer av framöver, säger Dagens Nyheters annonsdirektör Dan Morén.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.